NyMedicin.com

Kliniska nyheter

jobbguiden.seKälla: Duke University Medical Center
Datum: 1998-04-20

Diabetiker har brist på antioxidanter

En amerikansk forskargrupp från Duke University har funnit att diabetiker med sk typ2 diabetes (vuxen-diabetes eller icke-insulin beroende diabetes) har lägre halt av antioxidanter än vad icke-diabetiker har. Forskarna rekommenderar därför att diabetiker skall ta antioxidanter som t.ex vitamin C och vitamin E.

Resultaten presenterades i årets FASEB (Federation of American Societies for Experimental Biology) konferens.

Forskarna tog blodprov från sammanlagt 50 diabetiker. Hälften av patienterna utsöndrade microalbumin , en liten mängd protein som anses utgöra förstadium till njurskador. Blodproven analyserades för antioxidanter med en ny kemisk metod som mätte den totala halten antioxidanter.

Medan icke-diabetiker hade ett värde av 2.7 fick patienter med microalbuminuri ett värde av 1.4 medan diabetiker utan microalbuminuri hade 1.7. Forskarna fann också korrelation mellan hög nivå av blodsocker och utarmning av antioxidanter.

Resultaten bekräftar vad forskarna tidigare funnit i djurförsök bl.a. att vitamin E kan försena utvecklingen av diabetes i råttor med typ 2 diabetes.

- Eftersom kroppen har många olika antioxidanter, rekommenderar jag att diabetiker skall ta ett antal inkluderande vitaminerna C och E samt N-acetylcystin, skriver Emmanuel Opara, huvudförfattare.

©1998-04-20 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/1998/04/20/Diabetiker_har_brist_pa_antioxidanter.html

Relaterade:
2004-09-21 | Bättre kontroll av blodsocker rekommenderas för diabetiker
|