NyMedicin.com

Kliniska nyheter

jobbguiden.seKälla: Circulation
Datum: 1998-09-22

Kalium i kosten förebygger stroke

En diet som består av frukt, grönsaker och fiber-rik kost kan minska en persons risk för att få stroke. Sambandet gäller i än högre grad för personer som lider av högt blodtryck.De positiva effekterna av dieten förmedlas av kostens höga halter av kalium

Resultaten presenteras i veckans nummer av tidskriften Circulation.

Amerikanska forskare följde upp sammanlagt 44 000 män i åtta år.De män som hade mest intag av kalium hade 38% mindre risk för att få stroke än de män som hade lägst intag. Den stora skillnaden mellan de två grupperna var antalet gånger som männen åt kaliumrik kost, nio gånger resp. fyra gånger dagligen. Den kalium-rika kosten bestod av tomater, spenat, bananer, apelsiner och andran frukt och grönsaker.

Den kalium-rika kosten hade störst effekt hos hypertensiva män.Deras risk för stroke minskade med 60% jämfört med en grupp hypertensiva män som inte intog kalium.

Olika diuretiska mediciner minskar ofta kaliummängden i kroppen. Forskarna förordar att även denna patientgrupp bör få kalium men under övervakning av behandlande läkare.

Klicka på länken ovan för mer information.

©1998-09-22 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/1998/09/22/Kalium_i_kosten_forebygger_stroke.html

Relaterade:
2007-04-21 | Reduktion av blodtrycket efter stroke kan minska skadan
2004-07-25 | Viktminskning genom att öka på proteinmängden i maten?
|