NyMedicin.com

På forskningsfronten

Källa: U Penn Medical Center
Datum: 1998-09-29

Vitamin E motverkar hjärt-kärlsjukdom hos möss

Möss som genetiskt manipulerats att få åderförkalkning skyddas mot sjukdom när de får vitamin E. Risken för åderförkalkning minskade med ca 40% när hög-risk mössen fick vitamin E

Forskare från U. Pennsylvania Medical Center har i det allra senaste
numret av tidskriften Nature Medicine publicerat en artikel där de beskriver en ny metod att mäta sk. oxidativ stress eller mängden fria radikaler som anses orsaka åderförkalkning.

Man mäter i blod eller urin mängden av biokemiska markörer, sk. isoprostaner, som är stabila biprodukter av oxidativt skadade lipider eller fettmolekyler som återfinns i vävnader över hela kroppen.

Denna mätmetod användes för att uppskatta åderförkalkning hos möss som manipulerats till att att få mycket höga nivåer av kolesterol och triglycerider. Vitamin E till mössen minskade arteriosclerotiska plaque på aortavalven från 31.7% hos obehandlade möss till 19.3% hos möss som fått vitamin E i 16 veckor.

Enligt författarna kan mätmetoden även användas för att följa behandling med sk. antioxidanter hos människa.

Ett problem i mätning av fria radikaler hos människa har varit svårigheten att uppskatta hur aktivt oxidativ system vi har s.a.s.från början eftersom människor skiljer sig åt av naturen.

Isoprostaner finns även hos människa och åderförkalkning orsakar höga nivåer av markörer vid arteriscleros hos människa.

Klicka på länken ovan för mer information (i skrivande stund har varken universitetet Penn U. eller Nature Medicine publicerat sig så det kan dröja en dag eller två innan deras länkar uppdateras/Red.)Se även Alternativ medicin/Vit E

©1998-09-29 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/1998/09/29/Vitamin_E_motverkar_hjart-karlsjukdom_hos_moss.html

Relaterade:
2004-08-22 | Statin sänker risk för hjärtkärlssjukdom för patienter med typ 2 diabetes
|



echo ' ';