Färska bär kan signifikativt sänka halten av det sk. dåliga kolesterolet eller LDL-kolesterol i blod. Hög halt av LDL-kolesterol är kopplat till ökad risk för hjärt-kärlsjukdom, stroke och åderförkalkning
Dessa resultat presenterades i en artikel som var införd den 12 sep. i tidskriften Journal of Agricultural and Food Chemistry som publiceras av
American Chemical Society världens största förening för forskare.
Björnbär har den högsta effekten mot LDL-kolesterol följt av hallon, körsbär, blåbär och jordgubbar, skriver
Edwin Frankel från University of California at Davis där forskningen genomfördes.
Forskarna analyserade bärens anti-oxidativa egenskaper i vävnadskulturer och fann då att de naturligt förekommande fenolmolekylerna i färska bär hade liknande effekter som färska druvor och viner.
Forskarna kommer nu att försöka etablera mängden bär som man behöver äta för att kunna få maximal effekt mot LDL-kolesterol.
Klicka på länken ovan för mer information. Tyvärr måste Du ha tagit ut en prenumeration på tidskriften för att ha tillgång till artikeln. Klicka även på American Chemical Societys (ACS) länk ovan. ACS har mer än 155.000 kemister och kemiingenjörer som medlemmar och är världens största vetenskapliga sammanslutning. Deras site har tidskrifter, databaser, nyheter och mycket material om undervisning, konferenser, vetenskaplig policy och arbetsförmedlingar/Red.
©1998-10-02 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/1998/10/02/Farska_bar_kan_hjalpa_till_med_att_sanka_LDL_k.html
Relaterade:
2004-08-22 | Statin sänker risk för hjärtkärlssjukdom för patienter med typ 2 diabetes
2004-08-15 | Hjärtsjukdom skiljer sig mellan kvinnor och män
2004-07-21 | Medicin mot blodfett framgångsrik behandling för barn med ärftlig blodfettssjukdom
2004-07-11 | Senaste nytt om kolesterol och hjärtkärlsjukdom
|