hem > Kliniska nyheter
Källa: BMJ
Datum: 1998-10-24
Fisk bättre än vissa mediciner för patienter som haft hjärtinfarkt
En kost på oljerik fisk kan bättre förebygga en andra hjärtattack än vissa mediciner
I ett brev i veckans BMJ kritiseras en översiktsartikel om sekundärprevention av hjärtinfarkt skriven av
Rajendra H Mehta and Kim A Eagle i BMJ den 14 mars 1998.
Författarna kritiserar artikeln i det att den inte nämner det fördelar som en kost av oljerik fisk medför för patienter som drabbats av en hjärtattack.
Författarna refererar istället till den sk DART-studien (se nedan) där överlevande patienter från en tidigare hjärtinfrakt, som åt en kost av oljerik fisk två gånger i veckan, hade 29% minskning i mortalitet två år efter infarkten.
Fördelarna med fiskkosten över medicinerna är enligt forskarna flera; dels att fisk är billigare, dels att det inte finns några kontraindikationer och dels att fisk inte har några biverkningar.
Klicka på länken för mera information
Referens
Niall A Herity, Rajendra H Mehta, Kim A Eagle, Roger Harrison, Michael Burr, Angus Nightingale, Andrew Marshall, Jørgen Fischer Hansen, and R D Rice BMJ 1998; 317: 1152.Secondary prevention in acute myocardial infarction.
Burr et al. Effects of changes in fat, fish and fibre intakes on death and myocardial reinfarction; diet and reinfarction trial (DART). Lancet 1989;ii:757-61
©1998-10-24 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/1998/10/24/Fisk_battre_an_vissa_mediciner_for_patienter_som_h.html
Relaterade:
2004-07-25 | Viktminskning genom att öka på proteinmängden i maten?