hem > Kliniska nyheter
Källa: Ohio State University
Datum: 1998-11-06
Dietist hjälper patienter att få kontroll över sin sjukdom
Patienter som får kostråd från en dietist mår bättre och får därför bättre kontroll över sin sjukdom
Forskare från Ohio State Yniversity har visat i en undersökning som publicerats i senaste numret av
Journal of the
American Dietetic Association att 57% av 400 patienter som besökte en dietist mådde bättre efter besöket. 65% skrev att de även kände sig mera i kontroll av sin sjukdom efter besöket.
Hälften av patienterna sökte vård p.g.a hjärt-kärlsjukdom. Andra hade diabetes eller andra sjukdomar där kosråd är viktiga. Ca 44% av patienterna fick en viktreduktion, 37% mådde bättre rent fysiskt och 5% förbättrade sin hypertoni efter besöken hos en dietist.
Hela 88% skrev att dietistbehandlingen motsvarade deras individuella behov och 62% ändrade sin kost efter rådgivningen.
Forskarna skriver att en framgångsrik behandling måste kunna förklara och motivera patienten att hålla viss kost. Samtidgt måste den nya kosten anpassas till patientens livsstil.
Åtminstone tre besök med dietist krävs för att man skall uppnå en förändring i kosthållning.
Klicka på länken ovan för mer information.
©1998-11-06 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/1998/11/06/Dietist_hjalper_patienter_att_fa_kontroll_over_s.html
Relaterade:
2004-09-21 | Bättre kontroll av blodsocker rekommenderas för diabetiker
2004-07-25 | Viktminskning genom att öka på proteinmängden i maten?
2004-07-11 | Senaste nytt om kolesterol och hjärtkärlsjukdom
2004-03-17 | Promenader sänkte risken för död i hjärtkärlsjukdom hos patienter med sockersjuka
|