hem > På forskningsfronten
Källa: Stroke (AHA)
Datum: 1999-01-06
Tema Alkohol: Lagom intag av vin sänker risken för stroke
Moderat konsumtion av vin - men inte av öl eller sprit - har ett samband med minskad risk för stroke (hjärininfarkt) enligt en dansk undersökning som publicerats i tidskriften Stroke (från American Heart Association). Forskarna tror att vinets förebyggande effekt kan orsakas av speciella ämnen som inte finns i sprit
Thomas Truelsen och kollegor från Köpenhamns Universitetssjukhus har nyligen avslutat en 16 år lång studie av 13 300 danskar. Jämfört med nykterister så minskade stroke-risken för personer som drack vin månadsvis, veckovis eller dagligen med 16%, 34 % och 32%.
Föregående studier har visat att "lagom" intag av vin ( t.ex. ett glas om dagen) har förebyggande effekter mot hjärtkärlsjukdomar. Detta fenomen stämmer med vad danskarna kallar den "franska paradoxen" där man finner mindre förekomst av hjärtkärlsjukdom i den vindrickande franska befolkningen trots rökning som är en riskfaktor för hjärtkärlsjukdom.
Forskarna tror att flavonoider och tanniner, ämnen som finns i vin men inte i sprit har förebyggande effekt för hjärtkärlssjukdomar. Forskarna spekulerar också att dryckesvanorna där vin dricks tillsammans med måltid kan ha en skyddande effekt till skillnad från öl och sprit som inte dricks ofta vid måltid.
American Heart Associtaion rekommenderar inte personer att starta dricka vin för att minska sin risk för hjärtkärlsjukdom och stroke. Experter pekar ut att ökat intag av alkohol kan tvärtemot öka risken för hjärtkärlsjukdom, hjärtinfarkt och stroke.
Referens: Truelsen, Thomas et al Stroke:29:2467-2472. 1998
Klicka på länken ovan för mer information
©1999-01-06 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/1999/01/06/Tema_Alkohol%3A_Lagom_intag_av_vin_sanker_risken_f.html
Relaterade:
2004-08-22 | Statin sänker risk för hjärtkärlssjukdom för patienter med typ 2 diabetes
2004-08-15 | Hjärtsjukdom skiljer sig mellan kvinnor och män
2003-10-06 | Nordiskt vetenskapligt möte om alkohol och stress
2000-07-03 | Större medvetenhet om hjärtkärlsjukdom behövs hos afrikoamerikanska kvinnor med låg inkomst
|