NyMedicin.com

Nyheter om läkemedel

Källa: JAMA
Datum: 1999-04-19

Förslag att ändra amerikanska rekommendationer för intag av C-vitamin

Det dagliga rekommenderade intaget av vitamin C bör höjas till 100-200 mg.

Nuvarande rekommendationer från de amerikanska hälsovårdsmyndigheterna är 60 mg C-vitamin dagligen och gavs ut 1980. Marc Levine och kollegor från National Institutes of Health in Bethesda, Md, har gått igenom ett stort antal studier som rör rekommenderade dagligt intag av C-vitamin.

Forskarna rekommenderar en höjning av intaget av C-vitamin från nuvarande 60 mg per dag till ca 100-200 mg per dag. Dygnsdoserna bör inte överstiga 1000 mg p g a biverkningar. C-vitaminet bör helst komma från intag av frukter och grönsaker och läkare bör rekommendera sina patienter att de skall äta frukt eller grönsaker minst fem gånger dagligen.

100-200 mg C-vitamin per dag som supplement rekommenderas för patienter som har svårt att äta eller är ovilliga att äta frukt och grönsaker.

Referens: Levine ,M. et al JAMA Vol. 281:1415-1423, april 21, 1999

Du kan även ställa frågor och ge Dina kommentarer direkt till zvi@nymedicin.com

©1999-04-19 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/1999/04/19/Forslag_att_andra_amerikanska_rekommendationer_f.html



echo ' ';