hem > Integrativ medicin
Källa: AACR
Datum: 1999-04-26
Kost, vitaminer och tomater mot cancer ?
Flera forskare redovisade nya studier angående kost som kan förhindra cancer vid den 90e konferensen för AACR, American Association for Cancer Research konferens som hölls i Philadelphia den 10-14 april 1999.
Lee-Jane W. Lu, Ph.D., Associate Professor, och kollegor vid the University of Texas Medical Branch in Galveston, TX, analyserade effekten av sojabönor på bröstcancer. Tidigare studier har visat att intag av sojabönor är kopplad till en minskad risk för östrogenberoende bröstcancer
Forskarna fann att blodnivån av östrogen var 30-40 % mindre hos kvinnor som regelbundet åt soja. Resultatet ledde att forskarna drog slutsatsen att kvinnor som äter sojabönor har minskade cirkulerande nivåer av östrogen, något som skulle kunna förklara hur soja skyddar mot bröstcancer.
Bruce Trock, Ph.D., Direktör vid Molecular Epidemiology, Georgetown University Medical Center i Washington, D.C., och kollegor utvärderade om vitaminätande patienter med cancer i hals och huvud minskade antalet mutationer i den sk. tumörsuppressor genen p53. Mutationer i p53 tros leda till sämre prognos.
Dr. Trocks team fann att patienter med huvud och nackcancer som regelbundet åt vitaminer hade en tredjedel så många mutationer i p53 genen som patienter som inte intog vitaminer. Effekten var speciellt uttalad hos patienter som intog vitaminerna A, C, och E. där risken för p53 mutationer reducerades med 75 %. Effekten av vitaminerna var starkare hos patienter som inte rökte.
"Om resultaten kan bekräftas så visar dom att vitaminer kan ha en skyddande effekt mot p53 mutationer", skriver forskarna.
Omer Kucuk, M.D., Professor i Medicine och Onkologi, vid Barbara Ann Karmanos Cancer Institute i Detroit, MI, och kollegor analyserade effekten av lycopene kosttillskott hos patienter med prostatacancer. Lycopene är en naturligt förekommande fytonutrient som ger tomater dess röda färg. Ämnet är medlem i gruppen av karotener som har antioxidant förmåga och kan förebygga cellskador och abnormal celltillväxt. Det har nyligen publicerats epidemiologiska resultat som föreslår att konsumtion av tomater kan skydda mot prostatacancer.
Dr. Kucuk följde upp 30 män med prostatacancer som skulle gå igenom operation där man skulle ta bort prostata. Tre veckor innan operationen fick hälften av patienterna 15 mg av lycopene två gånger dagligen . Tomatoextraktet tillverkades som Lyc-O-MatoTM kapslar från LycoRed Company, Beer-Sheva, Israel).
Forskarna fann att den grupp som åt lycopene hade mindre tumörer som var mer lokalierade till prostatakörteln. PSA, en markör för prostatacancer var reducerad hos patienter som intog tomatoextraktet.
"Detta är enligt vår kunskap den allra första randomiserade och prospektiva studien som visar att tillskott av lycopene har effekt mot prostatacancer", skriver forskarna som tillägger att lycopene både har effekt för att förebygga prostatacancer såväl som vid behandling. Emellertid måste felar större undersökningar genomföras för att bekräfta dessa resultat.
Referens: AACR
Du kan även ställa frågor och ge Dina kommentarer direkt till
zvi@nymedicin.com
©1999-04-26 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/1999/04/26/Kost%2C_vitaminer_och_tomater_mot_cancer_.html
Relaterade:
2004-08-06 | Information om alternativa cancerterapier på nätet kan vara vilseledande
2004-07-25 | Viktminskning genom att öka på proteinmängden i maten?