hem > På forskningsfronten
Källa:
NEJMDatum: 1999-05-18
Högre halt av folsyra i kosten kan kanske minska antalet hjärtinfarkter och stroke
Forskare vid den s k Framingham Offspring Study rapporterar att mer folsyra i kosten minskar mängden homocystein i blodet och att detta eventuellt kan leda till minskat antal hjärtinfarkter och stroke i befolkningen.
Amerikanska myndigheter bestämde 1998 att bröd och andra spannmål skulle berikas med vitaminet folsyra för att söka undvika spina bifida och andra medfödda neuraltubsdefekter. Högre halt av folsyra leder till minskad mängd av homcystein i blodet, en naturlig biprodukt av vår normala kostmetabolism. Folsyra och andra B-vitaminer bryter ned homocystein som i flera studier har förknippats med högre risk för hjärtinfarkt och stroke.
Forskare vid Framingham analyserade därför vad berikningen av folsyra inneburit för ett antal personer. Man jämförde halten av folsyra hos 756 personer innan berikningen med en grupp (350 personer) som åt berikad kost. Personerna som fick berikad kost hade i genomsnitt ökat sin folsyra med 117 % och 92 %av dessa hade inte längre låga nivåer av folsyra jämfört med kontrollgruppen.
Eftersom hög halt av folsyra innebär lägre halt av homcoystein tror nu forskarna att man samtidigt kan ha minskat de berikade personernas risk för hjärtinfarkt och stroke. Men detta återstår ännu att bevisa.
"Vårt bästa råd är att man ska fortsätta att äta en mat som är risk på frukter, grönsaker, mjölkprodukter som har lågt fett och spannmål som är berikade med folsyra", skriver forskarna i sin artikel.
Referens: Jacques, P. F. et al. The New England Journal of Medicine Vol. 340, No. 19 May 13, 1999
Läs mer om
homcoystein
Du kan även ställa frågor och ge Dina kommentarer direkt till
zvi@nymedicin.com
©1999-05-18 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/1999/05/18/Hogre_halt_av_folsyra_i_kosten_kan_kanske_minska_a.html
Relaterade:
2006-03-17 | Vitaminer B 12, B6 och folsyra minskar inte risken för hjärtkärlsjukdom