NyMedicin.com

Kliniska nyheter

jobbguiden.seKälla: BMJ
Datum: 1999-05-24

Vitamin B-6 kan vara verksamt vid premenstruellt syndrom

Engelska forskare har utfört en metaanalys av kliniska försök där man använt vitamin B-6 mot s k premenstruellt syndrom (PMS). Slutsatsen är att vitaminet kan vara en effektiv behandling mot PMS.

Katrina Wyatt och kollegor från North Staffordshire Hospital och Keele University har försökt utvärdera engelska myndigheters rekommendationer att minska dosen av vitamin B-6 eftersom höga doser kan orsaka nervskador.

Forskarna analyserade därför nio kliniska studier med sammanlagt 940 kvinnor som led av PMS och fann att vitamin B-6 har verkan vid en dos som är mindre än 100 mg/dag. Effekten var oberoende av dosen och forskarna fann därför inget skäl att ge en dos över 100 mg/dag, vilket också innebär att man inte såg några nervskador. Man fann att även en dos på 50 mg/dag hade effekt mot PMS.

En dylik metaanalys är inte bättre än de ingående enskilda studierna och forskarna varnar för att den varierande kvaliteten kan inverka på deras slutsatser. De efterlyser därför en randomiserad och kontrollerad studie med en jämförelse mellan vitamin B-6 och placebo vid PMS för att definitivt etablera om vitamin B-6 har effekt.

Referens: Katrina M Wyatt, BMJ 1999;318:1375-1381 ( 22 May )

Du kan även ställa frågor och ge Dina kommentarer direkt till zvi@nymedicin.com




©1999-05-24 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/1999/05/24/Vitamin_B-6_kan_vara_verksamt_vid_premenstruellt_s.html

Relaterade:
2001-01-21 | Fruktextrakt effektiv behandling för PMS (Premenstruellt syndrom)