hem > På forskningsfronten
Källa:
University of Pennsylvania Medical CenterDatum: 1999-09-15
Alkoholkonsumtion stimulerar till fria radikalskador i kroppen
Lätt till måttligt intag av alkohol och speciellt rött vin har viss skyddande effekt mot hjärtkärlssjukdom. NU visar forskare från University of Pennsylvania Medical Center att högt intag av alkohol tvärtom kan stimulera fria radikaler som orsakar bl a hjärt/kärlsjukdom, stroke, levercirrhos mm.
Forskarna hävdar att måttlig till hög alkoholkonsumtion av den mängd som ofta dricks i sk sociala sammanhang räcker för att orsaka en hög aktivitet av fria radikaler (sk oxidativ stress) i kroppen.
Tio frivilliga män fick dricka olika mängder alkohol. Efter ett tag uppmättes olika höga halter av biokemiska markörer för oxidativ stress. För att uppnå en blodkoncentration som gav dessa höga halter av oxidativ stress räckte det med att en ca 75 kg tung man skulle druckit mer än fyra öl under en timme. För en ca 62 kg tung kvinna räckte det med mer än tre öl per timme.
Alkoholmissbrukare som utvecklat levercirrhos hade ca tio gånger högre halter av oxidativ stress än kontroller. Patienter som kom in till akuten pga akut alkoholinducerad leversjukdom hade ca 50 ggr högre värden än kontroller.
Vitamin C (2500 mg i tio dagar) ledde till ca 50 % reduktion av oxidativ stress och forskarna hävdar att vitaminer nu kan komma att spela en viktig roll vid behandlingen av alkoholinducerade sjukdomar.
Referens: University of Pennsylvania Medical Center
Du kan även ställa frågor och ge Dina kommentarer direkt till
zvi@nymedicin.com
©1999-09-15 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/1999/09/15/Alkoholkonsumtion_stimulerar_till_fria_radikalska.html
Relaterade:
2007-04-22 | Misstag i lagning av DNA kan sätta igång Huntingtons sjukdom
2003-10-06 | Nordiskt vetenskapligt möte om alkohol och stress