hem > Integrativ medicin
Källa: Archives of Internal Medicine och Wake Forest Univ
Datum: 1999-09-29
Soja kan dramatiskt minska kolesterolnivån
Den kolesterolsänkande effekten av soja beror på halten av isoflavinoider - växtestrogen - i soja, skriver forskare vid Wake Forest University Baptist Medical Center i en artikel i tidskriften Archives of Internal Medicine.
Forskarna genomförde en nio veckor lång studie där man gav patienter soja med olika halter av isoflavinoider , från 3 mg till 62 mg, eller placebo.
Resultaten var dramatiska; efter bara nio veckor hade den patientgrupp som fått 62 mg isoflavinoider och vars LDL var mer än 164 mg/dl, fått 10 % reduktion i sin kolesterolhalt. Totalkolesterol minskade med 9 %. En annan effekt var att blodtrycket minskade hos de kvinnor som deltog i studien.
Patienter som fick mindre halten av isoflavinoider fick också mindre sänkning av sina kolesterovärden.
Effekten var beroende på dosen av isoflavioider och forskarna misstänker att än högre halter kan ge ännu bättre effekter.
I Asien äter folk ca 30-50 ggr mer soja ( dvs 1000 gånger mer isoflavinoider) än vad man gör i västvärlden. Folk i dessa länder har lägre frekvens av bröst och livmodercancer samt hjärt/kärl-sjukdom.
Trots att sojas effekter länge varit kända så har man inte känt till att den aktiva ingrediensen är isoflavinoider som kan behöva sojaprotein för att ge effekter.
Forskarna har funnit liknande resultat hos apor där isoflavinoider sänker åderförklalkning.
Referens: Archives of Internal Medicine och Wake Forest University Baptist Medical Center.
V.g. klicka på länken ovan för mer information.
Du kan även ställa frågor och ge Dina kommentarer direkt till
zvi@nymedicin.com
©1999-09-29 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/1999/09/29/Soja_kan_dramatiskt_minska_kolesterolnivan.html
Relaterade:
2004-08-22 | Statin sänker risk för hjärtkärlssjukdom för patienter med typ 2 diabetes