NyMedicin.com

Nyheter om läkemedel

Källa: American Journal of Clinical Nutrition
Datum: 2000-02-03

Flera studier visar att psyllium sänker kolesterol

Anderson et al. vid University of Kentucky har gått igenom ett flertal studier och funnit att frö från en lövrik växt , psyllium, kan sänka kolesterolhalten

32 % av alla vuxna män och 27 % av alla kvinnor i USA har förhöjda kolesterolvärden som har samband med hjärt/kärl-sjukdom , den största orsaken till dödlighet.

Forskarna analyserade sammanlagt åtta studier med 656 patienter som hade höga kolesterolvärden och fick psyllium samt dietråd. Man observerade få biverkningar och inga andra biverkningar än hos de som fick placebo.

LDL-kolesterol hade gått ned med 6.72 % efter åtta veckors behandling och ratiot mellan LDL/HDL hade gått ned med 6.62 %.

Psyllium verkar genom att absorbera vätska i tarmen där fröna sväller vilket utvidgar tarminnehåll så att man får en avföringskänsla. Forsarna spekulerar att psyllium och andra fibrer ökar gallutsöndringen och sekundärt ökar kolesterolutsöndring från levern.

Den sk Commission E i Tyskland förordar örten men varnar samtidigt för allergiska reaktioner och astma. Om allergiska symtom uppstår bör intaget av psyllium avslutas.

Referens: American Journal of Clinical Nutrition

V.g. klicka på länken ovan för mer information.

Du kan även ställa frågor och ge Dina kommentarer direkt till zvi@nymedicin.com

©2000-02-03 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2000/02/03/Flera_studier_visar_att_psyllium_sanker_k.html

Relaterade:
2004-08-22 | Statin sänker risk för hjärtkärlssjukdom för patienter med typ 2 diabetes
2004-08-15 | Hjärtsjukdom skiljer sig mellan kvinnor och män
2004-07-21 | Medicin mot blodfett framgångsrik behandling för barn med ärftlig blodfettssjukdom
2004-07-11 | Senaste nytt om kolesterol och hjärtkärlsjukdom
2000-09-20 | Störd återhämtning av hjärtfrekvens vid arbets-EKG kan förutsäga dödlighet



echo ' ';