NyMedicin.com

Kliniska nyheter

jobbguiden.seKälla: International Journal of Obesity
Datum: 2000-04-06

Inga fördelar av diet som delar upp intaget av kolhydrater, fett och protein.

Alain Golay och medarbetare vid University of Geneva visar i april-numret av tidskriften International Journal of Obesity, att diet som bygger på uppdelning av intaget av kolhydrater, fett och protein inte är effektivare än diet där näringsämnen intas på samma gång.

Hypotesen eller myten att en uppdelning av kosten i dess beståndsdelar kolhydrater, fett och protein skulle medföra en snabbare och varaktigare viktminskning har framförts i olika skepnader sedan 30-talet.

För att analysera detta experimentellt genomfördes en sex veckor lång studie där 54 tjocka (obesa) patienter fick en lågkaloridiet (1100 kcal/dag) där cirka 45 % av energin utgjordes av kolhydrater och 30 % av fett . Hälften av patienterna åt en balanserad kost medan den andra hälften fick en uppdelad kost där man delade upp kolhydrat och fettintaget.

Den senare patientgruppen intog i medeltal en fettfattigare kost (25 % fett mot 31 %) vilket ledde till förväntningar att dessa patienter lättare skulle kunna gå ned i vikt. Detta var emellertid inte fallet. Viktminskningen var lika stor i bägge grupper (7.5 kg hos den grupp som åt balanserad kost, 6,2 kg hos den grupp som fick uppdelad kost).

Resultaten innebär att viktminskning inte berodde på en uppdelning av näringsämnen utan endast till kalorirestriktion. Eftersom bägge grupper uppvisade liknande förändringar i kroppsfett, plasmaglukos, kolesterol, triglycerider och insulinnivåer så antar forskarna att fördelarna med viktminskning har skett oberoende av om man separerat mellan fett och kolhydratintaget eller inte.

Det är förvånande att det tagit upp till 70 år för att motsäga hypotesen att man kan få lättare och snabbare viktminskning om man separerar på intaget av kolhydrater, fett och protein, skriver forskarna.

Referens: International Journal of Obesity

V.g. klicka på länken ovan för mer information.

Du kan även ställa frågor och ge Dina kommentarer direkt till zvi@nymedicin.com


©2000-04-06 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2000/04/06/Inga_fordelar_av_diet_som_delar_upp_intaget_av_k.html

Relaterade:
2004-08-29 | Kolhydrater och bantning; en kort översikt
2004-07-25 | Viktminskning genom att öka på proteinmängden i maten?