hem > Kliniska nyheter
Källa: BMJ
Datum: 2000-05-19
Måttligt öldrickande minskar risken för hjärtinfarkt
Martin Bobak, International Centre for Health and Society, University College London och kollegor analyserade sambandet mellan ölintag och risken för hjärtinfarkt hos en öldrickande befolkning i Tjeckien.
Studien analyserade öldrickande män som redan genomgått en hjärtinfarkt och man fann att män som drack öl dagligen hade minst risk för att få en ny hjärtinfarkt.
Många tidigare undersökningar har visat att det förligger en omvänd relation mellan alkoholkonsumtion och risken för hjärt/kärlsjukdom (ju mer desto lägre) med ett undantag för stort alkoholintag. Det är omtvistat om de skyddande effekten av alkohol beror på specifika ämnen i t ex rödvin eller om det är relaterat till etanolmängden i olika alkoholhaltiga drycker.
Forskarna skriver att den förebyggande effekten av alkohol var mest uttalad hos män som dagligen eller nästan dagligen drack öl och intog i medeltal mellan fyra till nio liter öl per vecka (ca 0,5 liter per dag). Den skyddande effekten var mindre uttalad hos män som drack mer öl. Studien föreslår att de skyddande effekten härrör från etanol i öl och inte från olika ämnen i olika alkoholhaltiga drycker.
Referens: BMJ
V.g. klicka på länken ovan för mer information.
Du kan även ställa frågor och ge Dina kommentarer direkt till
zvi@nymedicin.com
©2000-05-19 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2000/05/19/Mattligt_oldrickande_minskar_risken_for_h.html
Relaterade:
2004-08-22 | Statin sänker risk för hjärtkärlssjukdom för patienter med typ 2 diabetes
2004-08-15 | Hjärtsjukdom skiljer sig mellan kvinnor och män