S. Claiborne Johnston och medarbetare vid the University of California, San Francisco, har genomfört en meta-analys av 16 tidigare undersökningar och funnit en något förhöjd risk för stroke hos kvinnor som tar p-piller trots att pillren innehåller lågt östrogen.
Forskarna fann att den relativa risken för stroke var 2.75 gånger högre hos kvinnor som åt p-piller än hos kvinnor som inte gjorde detta. Den relativa riskökningen motsvaras av 4.1 stroke bland 100 000 ickerökande kvinnor med normalt blodtryck som äter p-piller. (ett strokefall bland 24 000 kvinnor).
P-piller äts idag av ca 78,5 miljoner runt om i världen och man har länge diskuterat riskerna med behandlingen t ex ökad risk för stroke, djup ventrombos, embolism i lungor, hjärtinfarkt och trombos i hjärnans venösa sinus.
Dessa riskbedömningar bör tas med försiktighet eftersom de ingående analyserade studierna var av mycket varierande kvalitet, skriver forskarna. Trots detta visade alla fem studier som analyserade sambandet mellan p-piller och stroke att det förelog en förhöjd risk för stroke oavsett om p-pillerpreparaten innehåll lågt östrogen.
Forskarna kalkylerar att en relativ riskökning för stroke på 1,93 för kvinnor som äter p-piller innebär att en av 24 000 behandlade kvinnor kan få stroke varje år. Eftersom ca 10 miljoner kvinnor årligen åter p-piller i USA innebär detta att 425 ytterligare fall av stroke kan härledas till p-piller.
Referens: JAMA. 2000; 284:72-77
V.g. klicka på länken ovan för mer information.
Du kan även ställa frågor och ge Dina kommentarer direkt till
zvi@nymedicin.com©2000-07-03 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2000/07/03/Nagot_okad_risk_for_stroke_vid_behandling_med_p.html
Relaterade:
|