NyMedicin.com

Kliniska nyheter

jobbguiden.seKälla: American Journal of Health Promotion
Datum: 2000-07-03

Större medvetenhet om hjärtkärlsjukdom behövs hos afrikoamerikanska kvinnor med låg inkomst

Marilyn A. Winkleby och medarbetare vid Stanford University School of Medicine in Palo Alto, Kalifornien, presenterar resultat som visar att afroamerikanska kvinnor i USA, som löper stor risk att bli sjuka, behöver mer utbildning och information i hur de skall förebygga hjärtkärlsjukdom.

Afro-amerikanska kvinnor med låg inkomst drabbas i hög grad av hjärtkärlsjukdom. Dödlighet i hjärtkärlsjukdom var 1997 14 % högre hos afroamerikanska kvinnor än hos vita kvinnor och dödligheten i stroke var 31 % högre.

Forskarna intervjuade sex fokus - grupper av afro-amerikanska kvinnor för att få reda på deras medvetenhet och inställning till hjärtkärlsjukdom.

De primära riskfaktorerna för hjärtkärlsjukdom är högt blodtryck, fysisk inaktivitet, fetma, rökning, och icke-insulin beroende diabetes. Kvinnorna kunde identifiera riskfaktorerna och de var medvetna om att hälsosam livsföring kunde förebygga hjärtkärlsjukdom.

Kvinnorna var emellertid omedveten om den höga incidensen av hjärtkärlsjukdom bland afro-amerikanska kvinnor och såg inte förebyggande vård som en angelägenhet för dem själva utan såg hjärtkärlsjukdom mer som en traumatisk händelse än som ett resultat av en kronisk progressiv sjukdom.

Trots att kvinnorna förstod sambandet mellan kost och hjärtkärlsjukdom så var man inte medveten om sambandet mellan fetma, diabetes, rökning och hjärtkärlsjukdom. Detta är särskilt alarmerande eftersom USA just nu är inne i av en fetma- och diabetesepidemi , skriver forskarna.

Alla kvinnor rapporterade att stress är en viktig orsak till deras dåliga hälsa. Afro-amerikanska kvinnor är de som bär den största bördan i familjen och gör ca 80% av all hushållsarbete i hemmet.

Kvinnorna var också medvetna om att det saknades hälsoinformation som var riktad mot dem utan att de snarare var en målgrupp för livsmedelsföretag som marknadsför ohälsosamma kostprodukter.

Forskarna pekar på att myndigheter måste börja att skräddarsy hälsoinformation som tar i beräkning afro-amerikanska kvinnors speciella situation. Annars risker man fortsatt hög incidens av hjärtkärlsjukdom i denna del av befolkningen som är särskit sårbar enär de ofta också saknar finansiella resurser.

Referens: American Journal of Health Promotion

V.g. klicka på länken ovan för mer information.

Du kan även ställa frågor och ge Dina kommentarer direkt till
zvi@nymedicin.com

©2000-07-03 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2000/07/03/medvetenhet_hjartkarlsjukdom_afrikoamerikanska_kvinnor.html

Relaterade:
2005-05-06 | Ta inte hormonterapi om det enda skälet är att förebygga hjärtkärlsjukdom
2004-09-21 | Bättre kontroll av blodsocker rekommenderas för diabetiker
2004-08-22 | Statin sänker risk för hjärtkärlssjukdom för patienter med typ 2 diabetes
2004-08-15 | Hjärtsjukdom skiljer sig mellan kvinnor och män
2004-08-14 | Kost och motion kan förlångsamma åderförkalkning hos kvinnor vid menopaus
2004-07-25 | Viktminskning genom att öka på proteinmängden i maten?
2004-07-11 | Senaste nytt om kolesterol och hjärtkärlsjukdom
2004-03-18 | Motion kan minska risken för hjärtkärlsjukdom senare i livet
2004-03-17 | Promenader sänkte risken för död i hjärtkärlsjukdom hos patienter med sockersjuka
2004-03-17 | Kvinnor behöver socialt stöd och support för att träna efter hjärtinfarkt
2003-10-02 | Diabetes i Litauen och Sverige
1999-09-08 | Minska homocystein och få ner risken för hjärtkärlsjukdom
1999-05-31 | Varför har fransmän färre fall av hjärt-kärlsjukdom än övriga europeer?
1999-04-19 | Ett ägg om dagen ökar inte risken för hjärtkärlsjukdom hos friska personer.
1999-03-28 | Låg utbildning är en riskfaktor för hjärtsvikt
1999-03-28 | LDL-nivå innan menopaus är den bästa indikatorn för framtida hjärtsjukdom hos kvinnor
1999-03-28 | Långsammare viktökning hos barn kan minska risken för framtida hjärtsjukdom
1999-03-28 | HbA1 förutsäger hjärtkärsjukdom hos kvinnor med typ 1 diabetes
1999-02-15 | Kvinnor är lika villiga som män att opereras vid hjärtsjukdom
1999-01-09 | Forskare beräknar risken för hjärtkärlsjukdom i befolkningen; underlag för bättre beslut ?
1999-01-06 | Tema Alkohol: Lagom intag av vin sänker risken för stroke
1998-12-13 | Ett par drinkar i veckan sänker risken för död om man haft en hjärtinfarkt
1998-12-13 | Statiner minskar risken för hjärtinfarkt hos diabetiker trots att kolesterolvärdet är normalt
1998-11-29 | Margarin sänker det onda ( LDL) kolesterolet
1998-08-20 | Hormonterapi sänker inte risken för en andra hjärtinfarkt hos äldre kvinnor
1998-08-20 | Läkare underlåter att förskriva betablockare till äldre patienter med hjärtkärlsjukdom