hem > På forskningsfronten
Källa: American Heart Association
Datum: 2000-07-06
Gener i blodkärlen kan skydda blodkärl från fettrik kost
Aldons J. Lusis och kollegor vid University of California, Los Angeles Department of Medicine, har funnit en gen som kan skydda blodkärl mot arterioskleros.
Forskarna undersökte endotel, den tunna hinna av celler som finns på blodkärls insida, från huvudpulsådern (aorta) hos två olika musstammar. Den ena musstammen utvecklar arterioskleros pga att mössen får en kost som är fettrik medan den andra musstammen är resistent mot arterioskleros trots fettrik kost.
En fettrik kost leder till ansamling av "det onda kolesterolet", LDL (low-density lipoprotein) som i sin tur leder till arterioskleros hos både människa som hos möss. De tidiga stadierna av arterioskleros liknar varandra hos människa och mus och forskarna tror därför att deras resultat även kan gälla för människan.
Forskarna exponerade endotelcellerna hos mössen för oxiderat mänskligt LDL. Endotelet hos musstammen som utvecklar arterioskleros tillverkade proteiner som ledde till arterioskleros medan endotelet hos den resistenta musstammen tillverkade ett skyddande protein, kallad HO-1.
I en kommentar skriver Jan L Beskow, Rockefeller University, att studien är den första i sitt slag som direkt visar att det finns faktorer i blodkärl som oberoende av kosten kan leda till arterioskleros. Forskarna har nu funnit nya vägar att studera arterioskleros och att ev. behandla detta framgångsrik, skriver Beskow.
Referens: American Heart Association
V.g. klicka på länken ovan för mer information.
Du kan även ställa frågor och ge Dina kommentarer direkt till
zvi@nymedicin.com
©2000-07-06 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2000/07/06/Gener_i_blodkarlen_kan_skydda_blodkarl_fran_f.html