hem > Kliniska nyheter
Källa:
BMJ journalsDatum: 2000-07-30
För mycket socker och för lite mjölk kan skada amerikanska tonåringar
Barry Popkin och kollegor vid University of North Carolina, Chapel Hill, redovisar resultat som visar att amerikanska tonåringar ändrat sin diet till det sämre under de senaste trettio åren. Förändringarna kan leda till flera fall av stroke, hjärt/kärl-sjukdom, högt blodtryck och benskörhet.
Forskarna analyserade kosten hos 12 498 tonåringar i en studie som påbörjades 1965 och följdes upp 1996.
Den totala mjölkkonsumtionen sjönk med 50 % medan sockerkonsumtionen ökade via läskedrycker och andra drycker som innehåller socker. Dagens tonåringar får en större andel av sitt grönsaksintag via potatis som stekts i olja än vad deras föräldrar hade.
Ett större intag av högfett potatis via pommes frites har lett till högre grönsaksintag men det rekommenderade fem gånger dagliga intaget av grönsaker åtföljs inte, skriver forskarna som pekar på att järn, folat och kalciumintaget fortsätter att vara lågt hos flickor.
Några drastiska förändringar är av godo, som t ex att tonåringar går över till mjölk som är fettsnål medan andra är oroande av den ökande konsumtionen av läskedrycker och andra sockerinnehållande drycker , skriver forskarna. Man anser att dagens tonåringar tredubblat sitt intag av socker jämfört med tonåringar för trettio år sen. Mindre intag av mjölk kommer att leda till benskörhet hos flickorna tror forskarna.
Dagens tonåringar konsumerar 17 % mindre energi än under 1960 men de går ändå upp i vikt vilket kan förklaras av deras stillasittande.
Andra oroande fakta är det inadekvata intaget av fibrer och grönsaker annan än potatis. Befolkningen konsumerar inte tillräckligt med fibrer från fullkorn, pasta, ris och fiberrik musli , skriver forskarna vilket innebär att det totala fiberintaget minskar. Detta leder till förhöjd risk för sjukdomar som skulle kunna förebyggas av adekvat intag av fibrer, anti-oxidanter och rätt näring.
Referens: BMJ journals
V.g. klicka på länken ovan för mer information.
Du kan även ställa frågor och ge Dina kommentarer direkt till
zvi@nymedicin.com©2000-07-30 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2000/07/30/For_mycket_socker_och_for_lite_mjolk_kan_skada_am.html
Relaterade:
2007-04-09 | Myten om tonåren ifrågasatt
2007-04-07 | Framgångsrik viktförlust för tonåringar
2004-12-09 | Psykologisk support kan hjälpa tonåringar som drabbats av kroniskt trötthetssyndrom
2004-07-25 | Viktminskning genom att öka på proteinmängden i maten?
2004-01-31 | Nytt läkemedel mot benskörhet