NyMedicin.com

Nyheter om läkemedel

Källa: Ann Rheum dis 2000; 59 , 631-635
Datum: 2000-07-30

Kaffedrickande visar samband med reumatoid atrit (RA)

Markku Heliövaara och kollegor vid National Public Health Institute, Helsinki, Finland, har identifierat kaffe som en faktor som ökar risken för RA.

Reumatoid artrit är en kronisk inflammationssjukdom vars orsak är okänd. Reumatoid faktor är en antikropp som ofta föregår själva sjukdomen i några år. Epidemiologisk forskning har nyligen visat att rökning är en riskfaktor för reumatoid faktor och den kliniska sjukdomen RA. Andra studier har visat att övervikt, hög serum kolesterol, låga värden på antioxidanter, lågt intag av olivolja och fisk samt och blodtransfusion är andra riskfaktorer för RA.

Forskarna analyserade kaffedrickande och förekomst av RA hos 19 000 personer som följts upp i 15 år och visar nu att antalet kaffekoppar som dagligen intas har ett nära samband med RA.

Personer som drack fyra kaffekoppar per dag hade dubbel stor risk för att testa positivt för RF jämfört med personer som drack färre kaffe. Resultaten höll trots att man justerade för andra riskfaktorer som ålder, kön, rökning och kroppsvikt. Personer som drack 11 koppar kaffe dagligen hade 15 gånger mer risk för att testa positivt för RF än personer som inte alls drack kaffe.

Forskarna tror att kaffe och särskilt ofiltrerat kaffe innehåller en oidentifierad faktor som aktiverar produktionen av RF som i sin tur innebär förhöjd risk för att utveckla den reumatiska sjukdomen.

Referens: Ann Rheum dis 2000; 59 , 631-635

V.g. klicka på länken ovan för mer information.

Du kan även ställa frågor och ge Dina kommentarer direkt till
zvi@nymedicin.com

©2000-07-30 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2000/07/30/Kaffedrickande_visar_samband_med_reumatoid_atrit.html

Relaterade:
|



echo ' ';