NyMedicin.com

Integrativ medicin

Källa: Journal of American Medical Association (JAMA).
Datum: 2000-09-27

Ökad konsumtion av fullkornsmat är associerat med minskad risk för stroke

Simin Liu och medarbetare vid Brigham and Women's Hospital and Harvard Medical School, Boston, visar i en studie att ökat intag av fullkornsmat visar samband med lägre risk för stroke hos kvinnor.

Forskarna analyserade 75, 521 kvinnor, 38 - 63 år gamla, utan föregående diagnos av diabetes, hjärt/kärlsjukdom, eller stroke. Kvinnorna intervjuades om sina matvanor 1984, 1986, 1990 och 1994 och följdes upp under 12 år.

Kvinnor som intog mest fullkornsmat (2.7 serveringar per dag) hade 43 % lägre risk för stroke än kvinnor som åt minst fullkornsmat. Rökning minskade sambandet något men ytterligare riskfaktorer för hjärt/kärl-sjukdom, ändrade inte på det uppmätta sambandet.

Trots att myndigheter rekommenderar fullkornsmat i förebyggande syfte för hjärt/kärl-sjukdom så har det fattas sk prospektiva studier, något som ätgärdats med denna studie.

Enligt artikeln kostar strokevården i USA ca $40 miljarder per år samtidigt som man vet att riksfaktorer som högt blodtryck, fetma och diabetes kan motverkas med preventiva åtgärder via maten.

I bästa fall så åt kvinnorna i studien fullkornsmat under en halv servering per dag trots att man rekommenderar tre serveringar av fullkornsmat per dag. Eftersom sambandet fortfarande återfanns så rekommenderar forskarna att det kan räcka med att äta fullkornsmat en gång om dagen för att få skyddet mot stroke.

Referens: American Medical Association (JAMA).

V.g. klicka på länken ovan för mer information.

Du kan även ställa frågor och ge Dina kommentarer direkt till
zvi@nymedicin.com


©2000-09-27 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2000/09/27/Okad_konsumtion_av_fullkornsmat_ar_associerat_med.html

Relaterade:
2004-08-22 | Statin sänker risk för hjärtkärlssjukdom för patienter med typ 2 diabetes
|