hem > Medicin och media
Källa: BMJ-British Medical Journal
Datum: 2000-11-15
Brittisk media påverkar kvinnor att sluta amma med bröstmjölk
Henderson och Kitzinger vid the Centre for Communications Research, Brunel University, visar att brittisk media starkt påverkar kvinnor så att de inte skall amma själva.
Forskarna analyserade mer än 200 TV-program och artiklar i dagstidningar som under mars 1999 berörde ämnet amning. Majoriteten av reportage och artiklar visade oftare amning med flaska och presenterade detta sätt att amma som mindre problematiskt än amning via bröst.
Amning med flaska associerades med "vanliga" familjer medan bröstamning förbehölls kvinnor i medelklassen eller berömda kvinnor.
Forskarna varnar för att media inte tar upp de hälsorisker som finns med olika formula för mjölkersättning samtidigt som man undviker att ta upp de positiva fördelarna med bröstmjölk.
Vårdpersonal bör vara medvetna om att kvinnors val av amningsmetod påverkas av media för att kunna bemöta detta i den vardagliga kontakten med kvinnor som ammar.
Referens: BMJ-British Medical Journal
V.g. klicka på länken ovan för mer information.
Du kan även ställa frågor och ge Dina kommentarer direkt till
zvi@nymedicin.com
©2000-11-15 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2000/11/15/Brittisk_media_paverkar_kvinnor_att_sluta_amma_m.html
Relaterade:
2006-11-12 | Varför döps ett läkemedel till att heta "superpiller"
2005-05-20 | Är svensk medicinsk journalistik på DN detsamma som PR för svensk forskning?
2005-04-28 | Förslag till förbättring av medicinjournalistikens kvalitet
2005-04-21 | Medicinsk Access (nummer 2, 2005)
2005-03-04 | Ny svensk medicinsk tidning; Medicinsk Access
2004-11-17 | Danmark går med i BioMed Centrals nätverk för "öppen tillgång"
2003-12-07 | Nya rekommendationer om amning med bröstmjölk