NyMedicin.com

Nyheter om läkemedel

jobbguiden.seKälla: University of California, San Francisco
Datum: 2000-12-23

Högt intag av animalt protein kan öka risken för benförlust och benbrott hos äldre kvinnor

Deborah Sellmeyer och medarbetare vid Bone Density Clinic, UCSF Medical Center, Mount Zion, Kalifornien, presenterar långtidsresultat som visar att äldre kvinnor kan riskera benbrott om de inte äter tillräckligt med grönsaker och istället äter en kost som är rikt på animala proteiner.

Forskarna gav frågeformulär till 1 035 kvinnor , 65 -80 år gamla, som fick besvara frågor om 64 olika ämnen i kosten. Forskarna bröt ner analyserna till gram av protein, kalcium, salt mm i kosten. Proteinintaget analyserad än noggrannare och man tittade på hur mycket protein som kvinnorna fick från animala (djur) källor och hur mycket de fick från grönsaker.

Kvinnorna delades sedan upp i tre grupper; högt intag, medelhögt intag och lågt intag av kvoten mellan animalt/vegetariskt protein. Kvoten jämfördes med ben densiteten , benförlust och benfrakturer under en sju år lång uppföljningsperiod.

Forskarna fann inge skillnad i ben densitet mellan grupperna, men att den grupp som hade hög kvot animalt/vegetariskt proteinintag hade tre gånger mer benförlust än kvinnor i den lägsta kvotgruppen. Den högsta kvotgruppen hade även 3.7 gånger mer höftfrakturer än den lägsta kvotgruppen. Resultaten stod sig efter att forskarna tagit hänsyn till ålder, vikt , östrogen medicinering, rökning , motion, totalt kalciumoch totalt protein intag.

Sambandet mellan högt intag av animalt protein och benförlust och höftfraktur örklaras av att animala produkter är syrarika vilket kan skada benvävnader. Även grönsaker är syrerika men till skillnad från animalt protein så innehåller grönsaker även basiska ämnen, bikarbonat, som man neutralisera syran och utsöndra den via urinen.

Våra kroppar gillar inte för mycket syra vilket leder till att våra njurar utsöndrar överskottet. Men ju äldre vi blir desto sämre fungerar njurarna. Detta leder till att ben som bl a innehåller bas börjar frisätta bikarbonat för att neutralisera syran. Benen förlorar då benmassa och urholkas på kalcium, skriver forskarna.Detta sker långsamt, över årtionden och kan leda till frakturer.

Forskarna rekommenderar nu kvinnor i alla åldrar att öka sitt grönsaksintag i sin dagliga kost Man rekommenderar samtidigt inte att minska intaget av kött eller ost eftersom denna kost också hjälper till att stärka ben och muskler.


Referens: University of California, San Francisco

V.g. klicka på länken ovan för mer information.

Du kan även ställa frågor och ge Dina kommentarer direkt till
zvi@nymedicin.com


©2000-12-23 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2000/12/23/Hogt_intag_av_animalt_protein_kan_oka_risken_for_b.html

Relaterade:
2004-08-15 | Hälften av kvinnor äldre än 55 år diskuterar inte benskörhet med deras läkare