hem > Kliniska nyheter
Källa: New England Journal of Medicine
Datum: 2004-07-25
Viktminskning genom att öka på proteinmängden i maten?
Varje dag får många i oss mer kalorier än vad vi gör av med. Tillsammans med felaktiga proportioner av kolhydrater, fett och protein har västvärlden fått alltmer ökande vikter samt en del stora följdsjukdomar som indirekt eller mer direkt beror på fetma/övervikt. Ett antal studier visar nu att det kanske går att hålla sin vikt genom att öka på proteinerna (kött, fisk) och minska på kolhydratmängden (pasta,potatis, ris och bröd)i vår mat.
Med den allt större tillgängligheten av mat överallt på stan och allt mindre fysiska aktiviteter (bilåkande osv) samlar vi hela tiden på oss kalorier. Detta har gjort att många av oss ständigt får i oss mat i olika former och aldrig behöver känna oss hungriga. Många skulle säga att vi har tappat bort förmågan att äta en balanserad kost.
Ett av kostproblemen är den stora mängd sötade livsmedel (läsk, godis, sylt, fruktyoghurt,andra mjölkprodukter, och frukostflingor) och snabba kolhydrater ( t ex vitt bröd, cornflakes, potatismos och klibbigt ris )som vi alla får i oss. Blodsockret i våra blodkärl kan till stor del göra oss beroende.Efter en sockerrik måltid eller mellanmål simuleras insulinhormonet som hjälper till utnyttja sockret för energi i muskler och vävnader. Äter vi för mycket socker under en måltid kan insulinsvaret bli så starkt att blodet har för lite socker i sig .Detta gör att vi åter vill ha sötade produkter som höjer blodsockret. Detta kan leda oss in i en ond cirkel, till ett beroende av mat som ständigt håller blodsockernivån på en nivå som gör att vi känner oss mätta.
Intressant nog är ett ämne som kost fyllt av kontroverser och personliga konflikter mellan förespråkare av olika kostrekommendationer. Kanske beror det på att ämnet berör oss alla, att ämnet har en direkt koppling till vårt känslomässiga välmående (vem vill inte ha en idealvikt och en idealkropp…..) och att det finns mycket pengar att hämta i den stora och mäktiga kostindustrin.
En av de mer kända förespråkarna för en viss viktbevarande kost var Dr Robert C. Atkins som i massupplagor av böcker förordade en kost med lågt intag av kolhydrater och socker samt en kost som har mycket proteiner i sig som gör att man fortare blir mätt. Det önskvärda resultatet är att man då äter mindre. Många myndighetsorganisationer har under åren häftigt kritiserat Atkins diet eftersom man ville lägga tyngdpunkten på en fettsnål kost.Man har även varnat för att ett för högt proteinintag kan vara skadligt då man riskerar att få i sig för mycket kolesterol samtidigt som man inte får i sig näringsämnen i tex frukt och grönt.
Striden mellan Atkins och hans motståndare fortlöper men nu har två studier publicerats som ger Atkins diet lite mer trovärdighet än förr.
I den ena studien delade Frederick F. Samaha och kollegor vid Philadelphia Veterans Affairs Medical Center 132 extremt feta patienter i två grupper. Den ena gruppen fick kost med lite kolhydrater i medan den andra gruppen begränsade intaget av kalorier och fett. 79 patienter fullföljde projektet i sex månader. Personer som hade fått lite kolhydrater i sin kost förlorade mer i vikt än patienter i den grupp som åt lite fett. Den kolhydratfattiga gruppen hade också bättre värden när det gäller vissa fettsyror (triglycerider).
New England Journal of Medicine 348:2074-81.
I den andra studien gav Gary D. Foster och medarbetare vid University of Pennsylvania School of Medicine 63 feta män och kvinnor olika kost under ett års tid. Patienter som åt en kost med lite kolhydrater förlorade mer vikt än patienter på en kost med lågt fett. Gruppen som åt lite kolhydrater hade även i denna studie bättre värden när det gällde olika fettsyror, ökande halt av HDL-kolesterol, det "goda kolesterolet", och bättre värden för triglycerider.
New England Journal of Medicine 348:2082-90, 2003.
En forskarrapport testade på feta möss om en kost som har mycket proteiner kunde vara skadligt om det intogs under sex månader. Magali Lacroix och medarbetare vid Physiologie de la Nutrition et du Comportement alimentaire, Institut National Agronomique Paris-Grignon, Paris, jämförde högproteingruppen med en grupp möss som inte alls åt något protein. Högproteinmössen åt mindre mat och fick mindre fettväv.
Profilen av flera olika hormoner förbättrades hos mössen som enbart åt proteiner. Till skillnad mot farhågor att proteinkost kan vara skadlig så fann forskarna inga skadliga effekter på njurar eller lever.
Efter sex månader vägde experimentgruppen 18 % mindre än gruppen av möss som inte åt enbart proteiner. De hade mindre fettvävnad och lägre blodsockerhalt och insulinnivåer.
Denna långtidsstudie bekräftar att ett tre gångers högre proteinintag hos råttor förbättrade många variabler och hormoner utan att orsaka skador på olika organ.
Självklart kommer det att behövas fler studier på människa för att bekräfta att en kost med mycket proteiner verkligen orsakar
viktförlust och bättre hälsa.
Se själva artikeln för mer information
American Physiological Society
Trots det begynnande vetenskapliga stödet för
Atkins diet så har flera organisationer inte givit upp kolhydrater.
American Dietetic Association (ADA) släppte ett pressmeddelande där de säger att det finns ingen "magisk kula" för viktförlust och att olika metoder var lika bra i det längre perspektivet. ADA poängterade dock att personer kan prova på högre proteinintag, lägre intag av fett och att äta långsamma kolhydrater.
För mer information om kolhydrater, proteiner mm se
Effektiv näringslära Fredrik Paulu´n och
Glykemiskt Index - Lista
©2004-07-25 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2004/07/25/Viktminskning_genom_att_oka_pa_proteinmamngden_i_m.html
Relaterade:
2008-03-13 | Strategier för att upprätthålla vikten
2006-08-21 | BMI är inte en bra metod för att förutsäga risken av fetma och hjärtkärlsjukdom
2005-12-31 | Det effektivaste sättet att går ner i vikt?
2005-05-28 | Medicinsk Access (nummer 3, 2005)
2005-05-21 | Risker i barndomen för fetma
2005-05-16 | Mycket grön mat kan minska "ont" kolesterol
2005-05-07 | Överviktiga och feta kan behandlas med beteende och kognitiv terapi för att gå ner i vikt.
2005-04-30 | Läkemedelsanvändning, hälsa och livskvalitet i Sverige
2005-03-22 | Yoghurt kan leda till att man går ner i vikt
2005-03-15 | Överviktiga diabetiker kan snabbt och säkert gå ner i vikt med en kolhydratreducerad kost.
2005-03-03 | Övervikt kan börja vid snabbköpet
2004-12-01 | Grönsaker innan lunch kan minska vikten, bra för övervikt och PCO (Polycystiskt ovarialsyndrom )
2004-11-28 | Bry sig föräldrar om sina barns övervikt?
2004-11-24 | Fetma är dåligt för kvinnors hjärnor
2004-10-28 | Vad skall man tro om hälsonyttan av omega-3-fettsyror?
2004-08-29 | Kolhydrater och bantning; en kort översikt
2004-07-18 | Är skräpmat ansvarigt för fetmaepidemin?
2004-07-18 | Bör man förbjuda läsk och godisförsäljning i skolor?
2004-07-11 | Senaste nytt om kolesterol och hjärtkärlsjukdom
2004-06-25 | Fetma och s k uppstöttningar från magen är riskfaktorer för astma
2003-11-14 | Personligheten har betydelse vid fetma och fetmabehandling
2000-12-23 | Nytt läkemedel mot fetma kan leda till viktförlust
2000-11-24 | Under- eller övervikt minskar kvinnors fertilitet
2000-10-18 | Forskare upptäcker musmammas inflytande på fetma och diabetes
2000-07-30 | För mycket socker och för lite mjölk kan skada amerikanska tonåringar
2000-07-03 | Större medvetenhet om hjärtkärlsjukdom behövs hos afrikoamerikanska kvinnor med låg inkomst
2000-06-25 | Nya mekanismer för viktminskning ?
2000-04-06 | Inga fördelar av diet som delar upp intaget av kolhydrater, fett och protein.
2000-02-03 | Obesity-online; välmatad källa med information om kirurgi vid fetma
2000-02-03 | Fetma ökar bland tonåringar
2000-02-03 | Läkemedsföretag siktar mot långsiktiga terapier mot fetma
2000-02-03 | Fetma är en sjukdom som bör behandlas
2000-01-27 | Skall man beskatta fet mat i syfte att förebygga hjärtkärlsjukdom ?
1999-10-28 | Mer än hälften av alla invånare i USA är överviktiga eller feta
1999-10-14 | Behandling av fetma måste börja i barndomen
1999-10-14 | Amerikaner som vill går ner i vikt följer inte rekommendationerna
1999-09-15 | Fysikt inaktiva tonåringar i USA löper stora risker för framtida sjukdomar
1999-09-15 | Allt fett är inte skadligt; viss fett kan skydda hjärtat
1999-09-01 | Nytt sätt att behandla fetma hos möss
1999-08-26 | Metoder för att hålla vikten hjälper kvinnor att sluta röka
1999-08-26 | Ät mindre och lev längre
1999-05-31 | Varför har fransmän färre fall av hjärt-kärlsjukdom än övriga europeer?
1999-04-26 | Kost, vitaminer och tomater mot cancer ?
1999-03-28 | Cyberinformation om kost och motion
1999-03-22 | Bästa sättet för tonåringar att gå ner i vikt är att motionera
1999-03-22 | Forskare har upptäckt ett protein som orsakar viktminskning
1999-03-15 | Gen mot fetma kan bli behandling i framtiden
1998-12-06 | Midjestussmått hos kvinnor och risken för hjärtkärlssjukdom
1998-12-06 | Protein mot övervikt identifierad
1998-11-29 | Kost till för tidigt födda viktigt för deras IQ senare i livet
1998-11-06 | Dietist hjälper patienter att få kontroll över sin sjukdom
1998-10-24 | Fisk bättre än vissa mediciner för patienter som haft hjärtinfarkt
1998-09-22 | Kalium i kosten förebygger stroke
1998-08-28 | Bantningsmedels biverkningar klarlagda
1998-08-12 | Hypotes: skräpmat ger näring åt skadliga tarmbakterier
1998-08-11 | Minska blodtrycket med diet, säger AHA
1998-06-03 | Fetma medräknas i American Heart Associations lista över riskfaktorer för hjärtinfarkt
1998-03-19 | Viktnedgång och minskat saltintag sänker blodtrycket hos äldre
1998-02-23 | Nyfunna hormoner som reglerar aptiten
|