Källa: Collaborative Atorvastatin Diabetes Study (CARDS) Lancet 2004; 364: 685-96
Datum: 2004-08-22
Resultat från studien CARDS (Collaborative Atorvastatin Diabetes Study )publicerad i veckans nummer av The Lancet visar att diabetespatienter behandlade med statin kan minska sina risker för hjärtkärlssjukdom.
©2004-08-22 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2004/08/22/Statin_sanker_risk_for_hjartkarlssjukdom_for_p.html
Relaterade:
2007-04-19 | Omega-3 minskar risk för hjärtinfarkt
2004-12-15 | Migrän är en riskfaktor för stroke
2004-11-21 | Expert varnar för vissa läkemedel
2004-09-21 | Bättre kontroll av blodsocker rekommenderas för diabetiker
2004-08-27 | Statiner verksamma även vid långtidsbehandling
2002-04-05 | Majoriteten typ 2-diabetiker har hög risk för hjärt-kärlsjukdom
2002-03-06 | Sträng sockerkontroll vid graviditet har sitt pris
2004-08-15 | Hjärtsjukdom skiljer sig mellan kvinnor och män
2004-08-14 | Kost och motion kan förlångsamma åderförkalkning hos kvinnor vid menopaus
2004-07-18 | Är skräpmat ansvarigt för fetmaepidemin?
2004-07-11 | Senaste nytt om kolesterol och hjärtkärlsjukdom
2004-03-18 | Motion kan minska risken för hjärtkärlsjukdom senare i livet
2004-03-17 | Promenader sänkte risken för död i hjärtkärlsjukdom hos patienter med sockersjuka
2004-03-17 | Kvinnor behöver socialt stöd och support för att träna efter hjärtinfarkt
2001-03-21 | Klopidogrel + ASA effektiv kombinationsterapi för instabil angina
2000-12-18 | Ett nytt sätt att screena familjemedlemmar för höga kolesterolvärden
2000-11-24 | Barn födda till hungriga mammor har högre risk för hjärtkärlsjukdom vid vuxen ålder
2000-11-24 | Höga kolesterolvärden underbehandlade i Storbritannien
2000-11-15 | Statiner förebygger vissa demenssjukdomar
2000-09-27 | Ökad konsumtion av fullkornsmat är associerat med minskad risk för stroke
2000-09-06 | Medicinsk journalism och tillförlitlighet
2000-09-06 | Vem som sätter agendan för medicinnyheter i pressen ; media eller forskarna/läkarna ?
2000-08-30 | Man kan bekämpa hjärtkärlsjukdom med några minuter åt gången
2000-07-20 | Etniska grupper i Kanada har olika riskfaktorer för arterioskleros och hjärtkärlsjukdom
2000-07-03 | Acetylsalicylsyra (ASA) kan orsaka mer skada än nytta vid hjärtsjukdom
2000-07-03 | Större medvetenhet om hjärtkärlsjukdom behövs hos afrikoamerikanska kvinnor med låg inkomst
2000-06-05 | Medias framställning av nya läkemedel är ofta missvisande
2000-05-19 | Måttligt öldrickande minskar risken för hjärtinfarkt
2000-05-19 | Statiner sänker kolesterol - men är de kostnadseffektiva för alla ?
2000-03-09 | Effektivare blodtryckskontroll kan dramatiskt reducera hjärtsjukdom i samhället
2000-03-09 | Förebygg hjärtsjukdom enligt patienters absoluta risk
2000-02-03 | Flera studier visar att psyllium sänker kolesterol
2000-02-03 | Fetma är en sjukdom som bör behandlas
2000-02-03 | Läkemedsföretag siktar mot långsiktiga terapier mot fetma
2000-01-27 | Skall man beskatta fet mat i syfte att förebygga hjärtkärlsjukdom ?
2000-01-27 | Manlig flintskallighet kan innebära större risk för hjärtkärlsjukdom
2000-01-27 | Vuxen livsstil påverkar risken för hjärtkärlsjukdom mer än faktorer i barndomen
1999-11-24 | Nya och gamla hypertoniläkemedel förebygger lika effektivt hjärt-kärlsjukdom
1999-11-17 | Faktorer i moderkakan (placenta) kan vara viktig orsak till hjärtkärlsjukdom senare i livet
1999-11-04 | Ett nytt terapeutiskt mål vid arterioskleros
1999-10-28 | Mer än hälften av alla invånare i USA är överviktiga eller feta
1999-10-14 | Hög kolesterolnivå under graviditet kan leda till arterioskleros hos barnen
1999-09-29 | Soja kan dramatiskt minska kolesterolnivån
1999-09-29 | Patientbemyndigande kan förbättra diabetesvården
1999-09-15 | Studie föreslår varför östrogen inte skyddar mot hjärtkärlsjukdom
1999-09-15 | Allt fett är inte skadligt; viss fett kan skydda hjärtat
1999-09-15 | Enkelt högteknologiskt test kan mycket tidigt upptäcka hjärtkärlsjukdom hos kvinnor
1999-09-08 | Minska homocystein och få ner risken för hjärtkärlsjukdom
1999-05-31 | Varför har fransmän färre fall av hjärt-kärlsjukdom än övriga europeer?
1999-04-19 | Ett ägg om dagen ökar inte risken för hjärtkärlsjukdom hos friska personer.
1999-03-28 | LDL-nivå innan menopaus är den bästa indikatorn för framtida hjärtsjukdom hos kvinnor
1999-03-28 | Långsammare viktökning hos barn kan minska risken för framtida hjärtsjukdom
1999-03-22 | Allmänläkare protesterar mot WHOs nya riklinjer för blodtryckgränser
1999-03-22 | Bästa sättet för tonåringar att gå ner i vikt är att motionera
1999-03-01 | Barnfetma, diabetes och hyperlipidemi
1999-02-15 | Kvinnor är lika villiga som män att opereras vid hjärtsjukdom
1999-01-09 | Forskare beräknar risken för hjärtkärlsjukdom i befolkningen; underlag för bättre beslut ?
1999-01-06 | Tema Alkohol: Lagom intag av vin sänker risken för stroke
1998-12-13 | Statiner minskar risken för hjärtinfarkt hos diabetiker trots att kolesterolvärdet är normalt
1998-12-13 | Ett par drinkar i veckan sänker risken för död om man haft en hjärtinfarkt
1998-11-29 | Margarin sänker det onda ( LDL) kolesterolet
1998-10-22 | Äldre patienter är undermedicinerade mot högt kolesterol
1998-10-02 | Färska bär kan hjälpa till med att sänka LDL kolesterol
1998-09-29 | Vitamin E motverkar hjärt-kärlsjukdom hos möss
1998-09-16 | Senaste nytt inom hjärt-kärlsjukdomar
1998-08-20 | Hormonterapi sänker inte risken för en andra hjärtinfarkt hos äldre kvinnor
1998-07-23 | Diabetiker bör få aggressiv behandling mot hjärtinfarkt
1998-06-03 | Fetma medräknas i American Heart Associations lista över riskfaktorer för hjärtinfarkt
1998-04-23 | Bristfällig kunskap om stroke bland allmänhet och äldre
1998-04-14 | Kan folsyra förhindra hjärt-kärlsjukdom ?
1998-04-06 | Träning och utbildning kan rädda personer som drabbas av hjärtinfarkt
|