NyMedicin.com

Kliniska nyheter

jobbguiden.seKälla: Annals of Internal Medicine,Vol.141, Issue 6|, Page I-21, 21 September 2004
Datum: 2004-09-21

Bättre kontroll av blodsocker rekommenderas för diabetiker

Metaanalys av sambandet mellan blodsocker och risken för hjärtkärlsjukdom hos patienter som drabbats av diabetes föreslår att bättre kontroll av blodsocker kan minska risken för hjärtkärlsjukdom.

Patienter med diabetes har hög risk att drabbas av hjärtkärlsjukdom, ca dubbel så stor risk att dö i hjärtkärlsjukdom än personer som inte har diabetes. Många diabetespatienter behandlas därför för olika riskfaktorer för hjärtkärlsjukdom, som fetma, kolesterol och blodtryck.

Sambandet mellan blodsockerhalten som riskfaktor för hjärtkärlsjukdom har inte undersökts lika mycket och därför genomförde forskare vid Johns Hopkins universitet, Baltimore, USA, en metanalys. Man tittade på publicerade studier som analyserade glykosylerat hemoglobin (HbA1C), ett blodtest som visar nivån av blodsocker under tre månader, diabetes och hjärtkärlsjukdom.

Forskarna fann då tre studier med 1688 patienter som drabbats av typ 1 diabetes och tio studier med 7435 patienter med diabetes typ 2.

Resultaten är att för varje procents ökning av glykosylerat hemoglobin så ökar risken med 18 % för hjärtkärlsjukdom.

Med andra ord ökar risken för hjärtkärlsjukdom med sämre kontroll av blodsockret. Forskarna skriver att patienter med diabetes bör eftersträva 7 % HbA1C eller mindre samt 150 mg/dl (ca 8,25 mmol/l eller mindre blodsocker under dagen)

Dessa resultat bekräftar den stora engelska studien UKPDS (United Kingdom Prospective Diabetes Study) som publicerades 1998 och som visade det direkta sambandet mellan blodsockerkontroll och risk för hjärtkärlsjukdom, blindhet, njursjukdom och sjukdom i perifera nerver. Denna studie kritiserades hårt eftersom statistiken ansågs bristfällig trots att man kunde visa 16 % mindre risk för hjärtkärlsjukdom hos diabetespatienter som mycket noga skötte sitt blodsocker.

”Våra resultat föreslår att blodsockerkontroll är väldigt viktigt för att söka förebygga hjärtkärlsjukdom hos diabetiker”, skriver författarna. Målet med 7 % HBA1C eller 8,25 mmol/l dagligt blodsocker kommer att vara utmanande för patienterna som nu har mer bevis för att detta lönar sig. Vi måste samtidigt behandla kolesterol, blodtryck och blodsocker, riskfaktorer för hjärtkärlsjukdom. Människor med typ 2 diabetes bör försöka undvika längre perioder med blodsocker över 150 mg/dl (motsvarar cirka 8,25 mmol/l).

©2004-09-21 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2004/09/21/Battre_kontroll_av_blodsocker_rekommenderas_for_d.html

Relaterade:
2006-11-15 | Systoliskt blodtryck kan förutsäga risken för död hos patienter med akut hjärtsvikt
2005-05-17 | Fetma bland barn orsakar diabetes
2005-03-15 | Överviktiga diabetiker kan snabbt och säkert gå ner i vikt med en kolhydratreducerad kost.
2004-12-01 | Grönsaker innan lunch kan minska vikten, bra för övervikt och PCO (Polycystiskt ovarialsyndrom )
2002-05-28 | Xencial hjälper typ 2-diabetiker att gå ned i vikt
2004-08-22 | Statin sänker risk för hjärtkärlssjukdom för patienter med typ 2 diabetes
2004-08-21 | Pressmeddelanden från medicinska myndigheter och media, augusti 2004
2004-08-20 | Nyheter från universitet och högskolor under juli och augusti 2004
2004-03-18 | Motion kan minska risken för hjärtkärlsjukdom senare i livet
2004-03-17 | Dagliga promenader förbättrar tolerans för druvsocker (glukos) hos kvinnor med diabetes
2004-03-17 | Promenader sänkte risken för död i hjärtkärlsjukdom hos patienter med sockersjuka
2004-03-17 | Träning och kostförändringar minskar riskfaktorer för Syndrom X
2003-10-02 | Diabetes i Litauen och Sverige
2000-12-22 | Underdiagnos av diabetes vid eftermiddagstest
2000-11-13 | Fettvävnad ett mål för antidiabetiska läkemedel
2000-10-18 | Forskare upptäcker musmammas inflytande på fetma och diabetes
2000-09-28 | Forskare identifierar mottaglighetsgener för diabetes
2000-09-20 | Leptin undertycker känsligheten för socker
2000-08-23 | Samband funnet mellan barns tillväxt och diabetes
2000-08-10 | Insulintabletter ger inga ytterligare fördelar för patienter med typ 1 diabetes
2000-08-10 | Förstfödda barn till äldre mödrar löper högre risk att få diabetes
2000-07-30 | Läkemedel för diabetes kan framgångrikt behandla AIDS-relaterad syndrom
2000-07-30 | Ny metod på gång för att mäta blodsocker hos diabetiker
2000-07-06 | Blockering av tillväxtfaktor kan förhindra diabetiska njurskador hos möss
2000-07-03 | Större medvetenhet om hjärtkärlsjukdom behövs hos afrikoamerikanska kvinnor med låg inkomst
2000-06-25 | Gener kan skydda njurar från diabetes
2000-06-08 | Ätstörningar är vanligare hos flickor som drabbats av diabetes
2000-05-19 | Intensiv behandling av typ II diabetes är kostnadseffektiv
2000-03-31 | Högt blodtryck samt läkemedel ökar risken för diabetes
2000-03-09 | Insulin för utvecklingsländer
1999-11-17 | Klock-liknande apparat ger tillförlitliga, smärtfria mätningar av blodsocker
1999-11-04 | Kostnader för att förebygga njursvikt hos diabetiker
1999-10-20 | Fysiska aktiviteter kan förebygga typ-2 diabetes
1999-09-29 | Patientbemyndigande kan förbättra diabetesvården
1999-09-29 | Diabetiker uppmanas att ta sina läkemedel
1999-09-22 | Karotenoider minskar inte risken för typ-2 diabetes
1999-06-07 | Smarta datorchip mot diabetes
1999-05-10 | Lovande medel mot diabetes från svamp
1999-03-28 | HbA1 förutsäger hjärtkärsjukdom hos kvinnor med typ 1 diabetes
1999-03-28 | Typ 2 diabetes är en riskfaktor för cancer i tjocktarm och rektalcancer
1999-03-08 | Nya mål för terapi mot diabetes och fetma
1999-03-01 | Barnfetma, diabetes och hyperlipidemi
1999-02-22 | Multifaktoriell behandling minskar långtidskomplikationer vid diabetes
1999-02-15 | Metabola defekter identifierade som trolig orsak till typ II diabetes
1998-11-30 | Ny fynd om receptor kan leda till nya mediciner mot diabetes
1998-11-29 | Forskare finner mekanismer bakom infertilitet hos diabetiker
1998-11-06 | Dietist hjälper patienter att få kontroll över sin sjukdom
1998-09-24 | Viktigaste kliniska studien när det gäller typ 2 diabetes
1998-09-01 | Studie länkar koloncancer till diabetesmedicin
1998-08-05 | Höga värden av insulin i blodet kan vara en oberoende riskfaktor för hjärtinfarkt
1998-07-23 | Diabetiker bör få aggressiv behandling mot hjärtinfarkt
1998-07-08 | Intensiv terapi för diabetes kan öka risken för hjärtsjukdom
1998-04-20 | Diabetiker har brist på antioxidanter
1998-03-25 | Kombinerad terapi förbättrar behandling av Diabetes typ2
1998-01-08 | Den missade länken i diabetes ?
1997-11-25 | Diabetiska råttor inger hopp för genterapi i hjärnan.
|
|