NyMedicin.com

Integrativ medicin

Källa: Cochrane
Datum: 2004-10-28

Vad skall man tro om hälsonyttan av omega-3-fettsyror?

Medicinsk forskning har visat att intag av omega-3-fettsyror kan förebygga och behandla hjärtkärlsjukdom och ett antal andra sjukdomar. Men nu kommer andra besked.

Den prestigefyllda världsorganisationen Cochrane Collaboration har publicerat en översikt, en metaanalys, av många randomiserade kontrollerade studier som analyserat effekterna av omega-3-fettsyror på hjärtkärlsjukdom och cancer.

Enligt översikten finns inga klara bevis för att omega-3-fettsyror från fisk eller växter som tas in via kosten eller som piller, skulle kunna förlänga överlevnaden (sänka dödligheten), minska hjärtkärlssjukdom, eller minska antal cancerfall. Författarna analyserade sammanlagt 48 studier med cirka 37 000 patienter; personer med risk för hjärtkärlssjukdom, de som drabbats av hjärtkärlsjukdom och den friska delen av befolkningen.

Trots att man inte fann någon hälsonytta med intag av omega-3-fettsyror så fann forskarna inte heller bevis för att omega-3-fettsyror orsakar någon skada hos patienter som äter dessa fettsyror.

Medicinska myndigheter, som t ex American Heart Association, AHA rekommenderar omega-3-fettsyror som bra för hjärtat hos friska personer, hos personer med risk för hjärtkärlsjukdom och hos dem som insjuknat. Man rekommenderar att äta fisk, t ex makrill, sill, sardiner, tonfisk, lax som har hög halt av två omega-3-fettsyror, EPA (20:5 omega-3) och DHA (22:6 omega-3), åtminstone två gånger i veckan.

Cochrane föreslår därför att patienter som drabbats av hjärtattack skall ta omega-3-fettsyror men att detta inte ska gälla för patienter med kärlkramp som inte haft hjärtattack.

Resonemanget följer det som nymedicin tagit upp i tidigare nyhet, nämligen att sjukare patienter har högre risk för följdsjukdomar och bör därför ha mer nytta av en behandling som inte rekommenderas för mindre sjuka patienter.

Samtidigt kan man fråga sig vilken information man som patient eller frisk person ska lita på? Experter, reklam, media, enstaka eller flera randomiserade kontrollerade studier eller en översikt, en metaanalys av många studier, som fallet är i rapporten från Cochrane?

Enligt gällande praxis inom sjukvården är det evidens(bevis)baserad medicin och hälsovård som gäller d v s att man följer de bästa bevisen som finns tillgängliga för att rekommendera behandling.

Cochrane är en stark internationell myndighet vars rekommendationer bygger på de hitintills bästa bevisen som finns för medicinska behandlingar. Därför bör det i dagsläget vara säkert att följa deras rekommendationer. Samtidigt har Cochrane inte ensamrätt på "medicinska sanningar" som mycket väl kan ändras när fler studier genomförs.

©2004-10-28 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2004/10/28/Vad_skall_man_tro_om_halsonyttan_av_o.html

Relaterade:
2007-09-28 | P-piller ökar inte risken för cancer
2007-05-07 | Tidsbegränsad förbud av direktreklam för receptbelagda läkemedel i USA?
2007-04-19 | Omega-3 minskar risk för hjärtinfarkt
2006-10-12 | Inga klara samband mellan Omega-3 och Alzheimers sjukdom
2006-03-19 | Hjärtstudie kan komma att förändra guidelines för behandling av hjärtinfarkt
2006-03-10 | Kaffe, genetik, och risken för hjärtinfarkt
2005-05-06 | Ta inte hormonterapi om det enda skälet är att förebygga hjärtkärlsjukdom
2005-04-28 | Förslag till förbättring av medicinjournalistikens kvalitet
2005-04-21 | Medicinsk Access (nummer 2, 2005)
2005-03-09 | Acetylsalicylsyra (ASA), hjärtkärlsjukdom och kön: genetiska skillnader
2005-03-04 | Ny svensk medicinsk tidning; Medicinsk Access
2004-07-25 | Viktminskning genom att öka på proteinmängden i maten?
2004-02-04 | Kost, benäthet och risk för fraktur hos kvinnor före menopoaus
2003-09-23 | Kretensisk medelhavskost bra mot ledgångsreumatism
1999-09-15 | Allt fett är inte skadligt; viss fett kan skydda hjärtat