NyMedicin.com

Kliniska nyheter

jobbguiden.seKälla: Annals of Internal Medicine. Mars 15
Datum: 2005-03-15

Överviktiga diabetiker kan snabbt och säkert gå ner i vikt med en kolhydratreducerad kost.

En ny studie under kontrollerade förhållanden visar att en grupp av överviktiga patienter med diabetes snabbt kan gå ner i vikt med Atkins diet.

Nästan 80 % av alla diabetiker i USA är överviktiga eller feta och har risk för hjärtkärlsjukdom och stroke (slaganfall).

Forskarna ville därför analysera hur en kost med minskade antal kolhydrater, som tidigare visats ge snabb viktförlust, påverkade vikten, aptiten och blodsockret hos överviktiga diabetiker.

Tio patienter fick efter en vanlig vecka med typisk kost, en kost som var kolhydratreducerad under två veckor. Dieten den sk Atkins diet innebär en begränsning till 20 gram kolhydrater dagligen med obegränsat intag av protein och fett.

Patienterna minskade sitt dagliga energiintag spontant med 1000 kalorier. Trots att de hade möjlighet att kompensera förlusterna så gjorde de det inte genom att äta mer proteiner eller fett. Patienterna var inte heller trötta på kosten eftersom den varierades.

Kolhydraterna drev patienternas aptit, skriver huvudförfattare Guenther Boden vid Temple University School of Medicine


Alla patienter var inneliggande på sjukhus för att exakt följa upp kaloriintaget och förbrukningen. I andra studier om Atkins diet självrapporterade försökspersonerna sin kost och fysiska träning vilket gjorde det svårt att få helt säkra uppgifter

Patienterna i undersökningen åt mindre kalorier och gick ned i vikt. De förbättrade sina blodsockervärden och insulinkänslighet, triglycerider och kolesterolvärden.

Patienterna gick ner i vikt med Atkinsdieten därför att de åt mindre kalorier och inte för att de förlorade vatten eller hade annan metabolism eller hade för tråkigt med den speciella dieten.

Viktnedgång kan ofta minska patienternas behov av läkemedel, skriver forskarna, som också varnar för att man idag inte känner till eventuella långtidseffekter av en kolhydratreducerad kost.

Kommentar: Trots att denna studie är liten med endast 10 patienter så bekräftar den tidigare studier om att Atkins dieten ger viktminskning efter kort tid.

Referens: Boden G et al Annals of Internal Medicine, Volym 142, Nummer 6, Sidor 403-411, 15 mars 2005

©2005-03-15 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2005/03/15/Overviktiga_diabetiker_kan_snabbt_och_sakert_ga_n.html

Relaterade:
2008-03-13 | Strategier för att upprätthålla vikten
2007-04-07 | Framgångsrik viktförlust för tonåringar
2006-11-13 | Bestående förändring i livsstil kan leda minskad förekomst av typ 2 diabetes
2006-08-21 | BMI är inte en bra metod för att förutsäga risken av fetma och hjärtkärlsjukdom
2005-12-31 | Det effektivaste sättet att går ner i vikt?
2005-05-16 | Mycket grön mat kan minska "ont" kolesterol
2005-05-07 | Överviktiga och feta kan behandlas med beteende och kognitiv terapi för att gå ner i vikt.
2005-05-06 | Ta inte hormonterapi om det enda skälet är att förebygga hjärtkärlsjukdom
2005-04-30 | Nya läkemedelstyper för behandling av drogberoende
2005-03-27 | Familjens matvanor påverkar starkt barnens ätvanor
2005-03-22 | Yoghurt kan leda till att man går ner i vikt
2002-05-28 | Xencial hjälper typ 2-diabetiker att gå ned i vikt
2005-03-03 | Övervikt kan börja vid snabbköpet
2004-12-06 | Måttfulla promenader kan förbättra hälsan och sänka dödligheten för patienter med diabetes
2004-12-01 | Grönsaker innan lunch kan minska vikten, bra för övervikt och PCO (Polycystiskt ovarialsyndrom )
2004-11-28 | Bry sig föräldrar om sina barns övervikt?
2004-11-24 | Fetma är dåligt för kvinnors hjärnor
2004-09-21 | Bättre kontroll av blodsocker rekommenderas för diabetiker
2004-07-25 | Viktminskning genom att öka på proteinmängden i maten?
2004-07-11 | Senaste nytt om kolesterol och hjärtkärlsjukdom
2004-03-18 | Motion kan minska risken för hjärtkärlsjukdom senare i livet
|