NyMedicin.com

Kliniska nyheter

jobbguiden.seKälla: Baylor College of Medicine
Datum: 2005-03-27

Familjens matvanor påverkar starkt barnens ätvanor

Flera studier visar att föräldrarnas och särskilt mödrarnas matvanor har starkt inflytande på barnens, ssk döttrarnas ätvanor och vikt

L L Birch, The Pennsylvania State University och Jennifer Fisher, Baylor College of Medicine, har länge forskat kring detta ämne. Birch publicerade nyligen en studie, International Journal of Obesity 22 mars 2005, där man kunde visa att överviktiga mammor förbud för deras femåriga döttrars matintag förutspådde hur döttrarna åt och ökade sin vikt upp till nio års ålder.

91 överviktiga och 80 normalviktiga mammor och deras döttrar analyserades vid fem, sju och nio års ålder. Både överviktiga och normalviktiga mammor hade liknande förbud för sina döttrar att äta viss mat. Men det vara endast de överviktiga mammornas förbud som ledde till att deras döttrar började äta utan att vara hungriga och att de ökade mer i vikt från fem till nio års ålder.

I en analys som genomfördes för två år sedan visade Fisher och Birch i American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 76, No. 1, 226-231, July 2002att fem till sju åriga flickors ätande utan att vara hungriga är en stabil egenskap under två år av deras liv, från fem till sju års ålder.

Föräldrar kan ofta bestämma över sina barns matintag genom att kontrollera hur stora portioner som man lagar och ger barnen och om man tillåter barnen att äta flera portioner.

Media påverkar också barns efterfrågan efter viss mat. Föräldrars förbud för barnen att äta viss mat, som t ex mellanmål som har mycket fett och socker, leder till att barnen särskilt uppmärksammar och vill ha sådan mat som de gärna äter när sådan kost finns. Så unga barn, som tre till fem år gamla, har visats ha negativ självvärdering och självuppskattning för att äta just den mat som föräldrarna förbjudit dem att äta.

Barnens egen vikt kan leda till att föräldrar börjar förbjuda barnen att äta viss mat. Föräldrarnas egna matvanor och vikt spelar roll för både det arv som de ger sina barn och för de matvanor som förmedlas. Barns och särskilt unga flickors bantning, överätande, och negativa självvärdering har visats korrelera med deras vikt vilket leder till förbud av viss mat.

Ett symptom på dysfunktionellt matintag bland unga är att de äter utan att vara hungriga. Enligt Birch är detta barnens reaktion på mat som finns på bordet och medför att barn äter mycket mat under en kort tid. Ett sådant mönster av matintag kommer av förbud utifrån och inte från ens eget förbud att äta.

Flickor som själva är överviktiga och har överviktiga mammor som förbjuder dem att äta viss mat visar att de mer än andra äter när de inte är hungriga.

I Birchs forskning hade ätande utan att vara hungrig samband med negativ självvärdering för att man överäter, oro over vikt, ökande besvikelse over sin egen kropp, och större viktökning hos de barn som åt för mycket under yngre ålder.

Överviktiga föräldrar har matvanor som är annorlunda än vad normalviktiga föräldrar har. Forskarna vill nu försöka ta reda på vilka beteenden hos överviktiga föräldrar som leder till överätande hos deras barn.

Forskarna rekommenderar följande;

• Barn väljer att äta enligt vad som finns närvarande. Det är därför viktigt att familjens skafferi har ett bra urval av hälsosam kost.
• Det är viktigt att barn lär sig att äta all slags mat men i begränsad omfattning. Det är föräldrarna själva som bäst kan visa sina barn detta.
• Föräldrar ska mera fokusera på positiva kommentarer än på kritik och förbud.
• Matvanor skall aldrig bli en källa för kamp eller konflikt inom familjen

©2005-03-27 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2005/03/27/Familjens_matvanor_paverkar_starkt_barnens_a.html

Relaterade:
2008-08-28 | Orsakas fetma av för mycket insulin?
2006-11-08 | Den svåra konsten att bli en bra förälder
2005-12-31 | Det effektivaste sättet att går ner i vikt?
2005-05-21 | Risker i barndomen för fetma
2005-05-17 | Fetma bland barn orsakar diabetes
2005-05-16 | Mycket grön mat kan minska "ont" kolesterol
2005-03-31 | Framfusiga föräldrar kan vara negativa för sina barns hälsa
2005-03-30 | Varför dör så många barn i världen ?
2005-03-29 | Vad gör man när forskningen inte kan ge några svar? Fallet mobiltelefoner till barn.
2005-03-22 | Yoghurt kan leda till att man går ner i vikt
2005-03-19 | Astmaattacker kan förebyggas med bibehållen lugn andning
2005-03-18 | Barn med tidiga beteendestörningar har risk för att utveckla pip i luftrören (astmapip)
2005-03-16 | Kvävemonoxid i utandning tros reflektera graden av inflammation i luftvägarna
2005-03-15 | Överviktiga diabetiker kan snabbt och säkert gå ner i vikt med en kolhydratreducerad kost.
2005-03-11 | Nyheter från universitet och högskolor under januari och februari 2005
2005-03-03 | Övervikt kan börja vid snabbköpet
2005-03-02 | Brist av astmaspray på apoteken leder till viktiga frågor
2004-07-21 | Medicin mot blodfett framgångsrik behandling för barn med ärftlig blodfettssjukdom
2004-07-18 | Är skräpmat ansvarigt för fetmaepidemin?
2004-07-18 | Bör man förbjuda läsk och godisförsäljning i skolor?
2003-12-07 | Nya rekommendationer om amning med bröstmjölk