hem > På forskningsfronten
Källa: Pletcher, M, J et al American Journal of Epidemiology 2005 161(5):423-433;
Datum: 2005-03-28
Medelålders personer som dricker mycket alkohol ökar sin risk att få hjärtsjukdom
Tvärtom vad man tidigare trott så visar en stor studie att personer mellan 33-45 år gamla ökar sin risk för hjärtsjukdom om de dricker mycket alkohol. Alkohol verkar ha en skyddande effekt endast när man är 55 år och äldre.
Mark Pletcher och medarbetare vid bl a University of California, San Francisco analyserade med
datortomografi mer än 3000 personer som var mellan 33 och 45 år gamla. Man letade efter förkalkning av kärlen som försörjer hjärtat, ett mycket tidigt tecken på hjärtsjukdom.
Resultaten jämfördes sedan med hur mycket personerna drack alkohol.
Ju mer
alkohol som en person drack, ju större risk hade hon att ha förkalkning av sina hjärtkärl. De som t ex drack 14 drinkar eller mer per vecka hade dubbelt så stor risk som de som drack sex drinkar per vecka.
Dessa resultat stämmer inte överens med tidigare forskning som visade att personer som dricker måttligt alkohol har lägre risk för hjärtsjukdom än personer som ibland är fulla och/eller dricker mycket alkohol.
Denna forskning föreslår att alkoholintag tidigare i livet inte har samma förebyggande effekter som senare i livet. När man är äldre har alkohol mer direkt skyddande effekter, som t ex att lösa upp att en blodpropp formas.
Forskningen hävdar också att mer än fem drinkar alkohol per vecka eller att dricka flera drinkar efter varandra är skadligt för yngre personer.
Alkoholens effekter slår olika vid olika åldrar. Dess eventuella positiva effekter slås ut av dess risker som t ex cancer, olyckshändelser och olycksfall när man är yngre. Men det är svårt att fastställa exakt vid vilken ålder som alkoholens fördelar överväger riskerna, skriver forskarna.
Eftersom yngre personer inte kommer att sluta dricka alkohol för att söka förebygga hjärtsjukdom senare i livet, föreslår forskare att man skall sikta på att dricka med måttfullhet i alla åldrar.
©2005-03-28 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2005/03/28/Medelalders_personer_som_dricker_mycket_alkohol_o.html
Relaterade:
2006-03-20 | Detta visste du inte om svensk hjärtsjukvård
2005-09-13 | Alkohol för hälsans skull - förr
2005-03-11 | Nyheter från universitet och högskolor under januari och februari 2005
2004-08-15 | Hjärtsjukdom skiljer sig mellan kvinnor och män
2004-07-11 | Senaste nytt om kolesterol och hjärtkärlsjukdom
1999-05-31 | Varför har fransmän färre fall av hjärt-kärlsjukdom än övriga europeer?
1999-01-06 | Tema Alkohol: Supgille kopplad till en ökad dödlighet i Ryssland