hem > Medicin och media
Källa: Nymedicin
Datum: 2005-04-28
Förslag till förbättring av medicinjournalistikens kvalitet
I gårdagens nyhet beskrevs i Nymedicin Media Doctors projekt i Australien. David Finer, medicinjournalist och tillika ordförande för Sällskapet Svenska Medicinjournalister, har diskuterat ett liknade utvecklings- och forskningsprojektarbete i Sverige med Media Doctor samt med Nymedicin.
Som ett led i sådant projekt som ämnar till konsumentvägledning och för att förbättra medicinjournalistikens kvalitet, har nymedicin valt ut ett par medicinska artiklar i svensk massmedia och försökt poängsätta dessa utifrån
Media Doctors kriterier
Den första artikeln som bedöms skrevs av TT och publicerades den 10 mars 2005 i bl a
Dagens Nyheter,
Aftonbladet och togs upp i
Sveriges Radio handlar om att Alzheimersjuka hjälps av bromsmedicin
Enligt en försvenskad lista av Media Doctors kriterier bedöms olika punkter i artikeln som tillfredsställande eller inte tillfredsställande. Ett försök till svensk tillämpning av detta på artikeln om bromsmedicin mot Alzheimer ges i det följande: (klicka på länkarna ovan för att läsa själva artikeln)
1. Är behandlingen verkligen nyhet? Tillfredsställande.
2. Finns behandlingen tillgänglig i Sverige? Tillfredsställande.
3. Tar artikel upp alternativa behandlingar? Tillfredsställande.
4. Finns tecken på "sjukdomsskvaller"? dvs att man skriver om riskfaktorer som om de vore sjukdom, undviker att nämna en sjukdoms naturliga förlopp, överdriver förekomst av antalet sjuka, eller sjukdomsförklarar normala mänskliga tillstånd. Tillfredsställande.
5. Finns tillräckligt med forskningsbevis för att stödja artikelns slutsats? Inte tillfredsställande.
6.Hur ofta tar artikeln upp behandlingens fördelar? Tillfredsställande.
7. Hur ofta tar artikeln upp behandlingens biverkningar? Inte tillfredsställande.
8. Tar artikel upp kostnaderna? Inte tillfredsställande.
9. Tar artikel upp källor till information? Tar artikel upp eventuella konflikter mellan källan och den medicinska informationen som man skriver om? Inte tillfredsställande.
10. Förlitar sig artikeln på ett pressmeddelande? Inte tillfredsställande
Kommentar: Rubriken är inte representativ för texten. Trots att man i texten nämner en studie med motsatta effekter än den svenska studien så framkommer det inte i rubriken som är enbart positiv. Ingeting nämns om biverkningar av Aricept eller om patienternas och samhällets kostnader för läkemedlet. Artikeln nämner inga källor utan refererar endast till en annan svensk tidning "Sydsvenskan" där man inte kan få fram mer information. Artikeln nämner inte att man fått uppgifter från ett pressmeddelande från
Läkemedelsföretaget Pfizer där Lennart Minthon, chefsöverläkare vid neuropsykiatriska kliniken vid Universitetssjukhuset MAS i Malmö, intervjuas och refereras.
Enligt Media Doctor skulle denna artikel få 5/10 poäng dvs tre stjärnor av fem möjliga.
För en sammanfattning av studier som visar att t ex Aricept och andra demensläkemedel inte rekommenderas för nyinsättning se Sjukvården i sydvästra Skåne, Universitetssjukhuset MAS
rekommendationer
En annan artikel som bedöms är den som handlar om "Sänkta kolesterolvärden räddar liv".Denna artikel var också skriven av TT och publicerad i
Dagens Nyheter den 23 mars 2005
Poängbedömning enligt Media Doctor:
1. Är behandlingen verkligen nyhet? Tillfredsställande.
2. Finns behandlingen tillgänglig i Sverige? Tillfredsställande.
3. Tar artikel upp alternativa behandlingar? Inte tillfredsställande.
4. Finns tecken på "sjukdomsskvaller"? dvs att man skriver om riskfaktorer som om de vore sjukdom, undviker att nämna en sjukdoms naturliga förlopp, överdriver förekomst av antalet sjuka, eller sjukdomsförklarar normala mänskliga tillstånd. Inte tillfredsställande.
5. Finns tillräckligt med forskningsbevis för att stödja artikelns slutsats? Inte tillfredsställande.
6. Hur ofta tar artikeln upp behandlingens fördelar? Tillfredsställande.
7. Hur ofta tar artikeln upp behandlingens biverkningar? Inte tillfredsställande.
8. Tar artikeln upp kostnaderna? Inte tillfredsställande.
9. Tar artikeln upp källor till information? Tar artikel upp eventuella konflikter mellan källan och den medicinska informationen som man skriver om? Inte tillfredsställande.
10. Förlitar sig artikeln på ett pressmeddelande? Inte tillfredsställande
Kommentar: Artikeln tar inte upp alternativa behandlingar till kolesterolsänkning för att minska risken för hjärtkärlsjukdom. Artikeln överdriver starkt kopplingen mellan sänkta kolesterolvärden och minskad risk för att dö i slaganfall eller hjärtinfarkt. Enligt forskningen ger studien endast ytterligare bevis för sambandets giltighet. Artikeln nämner att statiner minskade risken för hjärtinfarkt med 22 procent och för stroke med 25 procent, jämfört med lågdosgruppen. Men man säger ingenting om att detta är
relativ riskreduktion och inte
absolut riskreduktion. Artikeln nämner inget om att risken för att dö inte minskades med behandlingen. Tvärtom fann forskarna ökad risk för att dö av andra sjukdomar än hjärtkärlsjukdom. Man nämner inga biverkningar för statiner och inte heller kostnader för Pfizers storsäljande statin Lipitor som artikeln avser. Artikeln ger inte ens en referens till
Pfizers pressmeddelande trots att detta verkar klart att informationen är direkt hämtad därifrån.Tvärtom till pressmeddelandet från Pfzer undviker artikeln att nämna var studien är publicerad dvs New England Journal of Medicine, eller att nämna att Docent Mats Eriksson, Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge står som referensperson för studien på Pfizers hemsida.
3/10 tillfredsställande svar skulle ge två stjärnor på Media Doctor
För en utförligare beskrivning av den s k TNT-studiens resultat och rekommendationer se t ex
artikel i Läkartidningen av Anders Olsson 05-04-19
Kommentarer till det svenska utvecklings- och forskningsprojektet Media Doctor kan skickas till redaktören på nymedicin och/eller till
David Finer
©2005-04-28 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2005/04/28/Forslag_till_forbattring_av_m.html
Relaterade:
2008-08-13 | Medias bevakning av komplementär/alternativ/intergrativ medicin (KAM) får underkänt
2006-11-12 | Varför döps ett läkemedel till att heta "superpiller"
2006-10-12 | Inga klara samband mellan Omega-3 och Alzheimers sjukdom
2006-05-30 | Kaffe kan minska risken för hjärtkärlsjukdom bland kvinnor
2006-03-10 | Kaffe, genetik, och risken för hjärtinfarkt
2005-06-18 | Rött kött ger mycket liten ökad cancerrisk
2005-06-03 | Medicinska tidningar i England och USA är en förlängning av läkemedelsbolags marknadsföring
2005-05-20 | Är svensk medicinsk journalistik på DN detsamma som PR för svensk forskning?
2005-05-06 | Ta inte hormonterapi om det enda skälet är att förebygga hjärtkärlsjukdom
2005-04-26 | Konstruktiv kritik mot medicinjournalistik
2005-04-21 | Medicinsk Access (nummer 2, 2005)
2005-03-12 | Missriktad kampanj mot naturmedel?
2005-03-04 | Ny svensk medicinsk tidning; Medicinsk Access
2005-03-03 | Informationskampanj om benskörhet i Israel väcker enorm uppmärksamhet
2004-11-30 | Testosteronplåster är en stor utmaning för myndigheter och journalister
2004-10-28 | Vad skall man tro om hälsonyttan av omega-3-fettsyror?
2000-11-15 | Brittisk media påverkar kvinnor att sluta amma med bröstmjölk
2000-09-06 | Vem som sätter agendan för medicinnyheter i pressen ; media eller forskarna/läkarna ?
2000-09-06 | De medicinska sjukhusen och media
2000-09-06 | Medicinska tidskrifter och media
2000-09-06 | Forskning och media scoop
2000-09-06 | Medicinsk journalism och tillförlitlighet
2000-09-06 | När påverkar hälsa o medicin allmänheten ?
2000-09-06 | Internet förändrar media och medicinens roller
2000-07-30 | Förebyggande vård uppmärksammas inte av stora medicinska tidskrifter
2000-06-05 | Medias framställning av nya läkemedel är ofta missvisande