NyMedicin.com

Kliniska nyheter

jobbguiden.seKälla: Gabriel Sánchez et al: Hormone replacement therapy for preventing cardiovascular disease in post-menopausal women. The Cochrane Database of Systematic Reviews 2005 Issue 2
Datum: 2005-05-06

Ta inte hormonterapi om det enda skälet är att förebygga hjärtkärlsjukdom

Evidensbaserad rapport om att östrogen och hormonsubstititon inte skyddar postmenopausala kvinnor mot hjärtkärlsjukdom.

Läkare bör inte rekommendera postmenopausala kvinnor att påbörja hormonbehandling bara för att söka förebygga hjärtkärlsjukdom. Kvinnor med hög risk för blodpropp bör också inte behandlas med hormoner för att förebygga kardiovaskulära händelser.

Postmenopausala kvinnor har högre risk för hjärtkärlsjukdom än yngre kvinnor. Det finns biologiska orsaker till att ge postmenopausala kvinnor extra östrogen som kan skydda mot hjärtkärlsjukdom och ett antal okontrollerade studier talar för detta.

Men frågan om långtidsfördelar av hormonbehandling är fortfarande olöst.

Cochranes forskare analyserade därför tio välkontrollerade studier med sammanlagt 12 535 kvinnor som behandlats med hormonsubstitution jämfört med 11 930 kvinnor som fått placebo.

Forskarnas slutsats är att hormonbehandling inte skyddar postmenopausala kvinnor från hjärtkärlsjukdom. Hormonbehandling skall även inte ges till kvinnor med hög risk för blodproppsbildning.

©2005-05-06 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2005/05/06/Ta_inte_hormonterapi_om_det_enda_skalet_ar_att_f.html

Relaterade:
2007-09-18 | Minskad behandling med hormoner kan ha lett till mindre bröstcancer
2007-09-15 | Påbörjad hormonbehandling (HRT) 14 år efter klimakteriet medför högre risk för för hjärtkärlsjukdom.
2007-09-14 | Klimakteriet kan negativt påverka ett pars sexuella liv
2007-09-13 | Extrakt från tallbark kan underlätta symtom under klimakteriet
2005-05-09 | Hormonsubstitution och risken för livmoder- och bröstcancer
2005-04-28 | Förslag till förbättring av medicinjournalistikens kvalitet
2005-03-25 | Mild depression leder till högre dödlighet i hjärtsvikt och ventrikulär arytmi
2005-03-15 | Överviktiga diabetiker kan snabbt och säkert gå ner i vikt med en kolhydratreducerad kost.
2005-03-09 | Acetylsalicylsyra (ASA), hjärtkärlsjukdom och kön: genetiska skillnader
2004-12-06 | Måttfulla promenader kan förbättra hälsan och sänka dödligheten för patienter med diabetes
2004-10-28 | Vad skall man tro om hälsonyttan av omega-3-fettsyror?
2004-08-14 | Kost och motion kan förlångsamma åderförkalkning hos kvinnor vid menopaus
2004-07-11 | Senaste nytt om kolesterol och hjärtkärlsjukdom
2004-03-18 | Motion kan minska risken för hjärtkärlsjukdom senare i livet
2004-03-17 | Kvinnor behöver socialt stöd och support för att träna efter hjärtinfarkt
2004-03-17 | Promenader sänkte risken för död i hjärtkärlsjukdom hos patienter med sockersjuka
2000-08-30 | Man kan bekämpa hjärtkärlsjukdom med några minuter åt gången
2000-07-03 | Större medvetenhet om hjärtkärlsjukdom behövs hos afrikoamerikanska kvinnor med låg inkomst
2000-01-27 | Vuxen livsstil påverkar risken för hjärtkärlsjukdom mer än faktorer i barndomen