hem > Kliniska nyheter
Källa:
Gardner, Christopher D. et al Annals of Internal Medicine Vol. 142 Iss. 9 Sid. 725-733, 3 maj 2005 |Datum: 2005-05-16
Mycket grön mat kan minska "ont" kolesterol
En kost som har lite fett men innehåller mycket frukt, grönsaker, bönor och müsli kan sänka halten av "ont" kolesterol, LDL
Kostens betydelse för sänkning av
kolesterol har ansetts vara verkningslöst trots att s k livstilsåtgärder är det första som ska rekommenderas patienter med risk för hjärtkärlsjukdom. Många tvivlar också på kostens effekter och förslår därför patienter läkemedel som ska sänka kolesterol.
Men orsaken till att kosten nedvärderas kan vara att man har satt upp och genomfört studier som fokuserade på det negativa - vad som skall undvikas att äta och inte på vad som skall ätas.
Forskare Stanford University Medical School randomiserade under fyra veckor mer än 100 normalviktiga personer med LDL-nivåer mellan 3.3 till 4.8 mmol/L att äta olika slags fettsnål mat men med samma låga mängd totalt fett, mättat fett, protein, kolhydrat och kolesterol. Optimal LDL-kolesterolnivå skall ligga under
2,6 mmol/L
De 59 personer som åt mycket grönsaker, frukter, sojabönor, müsli och mindre mängd kött och mjölkprodukter, hade större sänkning av sitt totala kolesterolvärde än de 61 personer som åt fettreducerad förberedd frusen kost som t ex lunch med kött, ost och lasagna med lågt fettinnehåll, kakor med lågt fettinnehåll och diet coca-cola.
Efter fyra veckor hade gruppen som år mycket kost från växter lyckats att sänka sitt
onda kolesterol med 9,4 procent jämfört med 4,6 procent i den andra gruppen.
Forskarna kunde däremot finna någon skillnad i nivåer av
triglycerider, ett fett som också ökar risken för hjärtkärlsjukdom.
Denna studie visar att det är möjligt att med kostens hjälp sänka vissa riskfaktorer för hjärtkärlsjukdom. Fördelen är också att detta är en s k randomiserad studie vilket borgar för att resultaten stämmer.En nackdel är att studietiden är så kort som fyra veckor medan personer som verkligen vill minska sina riskfaktorer måste sannolikt hålla en fettsnål kost längre tid än så.
©2005-05-16 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2005/05/16/Mycket_gron_mat_kan_minska_%94ont%94_kolesterol.html
Relaterade:
2007-03-17 | Vitlök sänker inte kolesterol
2005-03-27 | Familjens matvanor påverkar starkt barnens ätvanor
2005-03-15 | Överviktiga diabetiker kan snabbt och säkert gå ner i vikt med en kolhydratreducerad kost.
2005-03-03 | Övervikt kan börja vid snabbköpet
2004-08-30 | Epidemiologi - vän eller fiende?
2004-08-27 | Statiner verksamma även vid långtidsbehandling
2004-08-15 | Hjärtsjukdom skiljer sig mellan kvinnor och män
2004-07-25 | Viktminskning genom att öka på proteinmängden i maten?
2004-07-21 | Medicin mot blodfett framgångsrik behandling för barn med ärftlig blodfettssjukdom
2004-07-18 | Bör man förbjuda läsk och godisförsäljning i skolor?
2004-07-18 | Är skräpmat ansvarigt för fetmaepidemin?
2004-07-11 | Senaste nytt om kolesterol och hjärtkärlsjukdom
|
|