NyMedicin.com

Kliniska nyheter

jobbguiden.seKälla: Reilly, John J. et al BMJ, doi:10.1136/bmj.38470.670903.E0 (published 20 May 2005)
Datum: 2005-05-21

Risker i barndomen för fetma

Den viktigaste riskfaktorn för fetma är TV-tittande. Tre år gamla barn som tittar mer på TV än åtta timmar i veckan har ökad risk för att bli feta, enligt en studie i British Medical Journal

Barnfetma ökar alltmer i västvärlden. Engelska och iranska forskare ville därför veta vilka riskfaktorer i barndomen som kan ge upphov till att barnen senare kan bli feta.

Engelska och iranska forskare analyserade över 9000 barn, sju år gamla, och mätte upp hur långa de var, hur mycket de vägde och räknade ut deras BMI.

Fyra faktorer visade samband med fetma vid sju års ålder; ökad vikt vid födelsen, fetma hos en eller bägge föräldrar, mer än 8 timmars TV-tittande i veckan när barnen var tre år gamla, och relativt kort tids sovande (mindre än 10,5 timmar sömn per natt vid tre års ålder).

Ytterligare faktorer var viktiga; storlek tidigt i livet, snabb uppgång i vikt under det första levnadsåret, snabb tillväxtkurva mellan födelse och två års ålder, utveckling av kroppsfett innan skolåldern (kroppsfettet skall öka vid fem till sex års ålder).

Det är svårt att veta hur dessa riskfaktorer verkar för att öka barnens risk för fetma. Det kan t ex vara så att föräldrarnas fetma ökar risken för barnens fetma genom nedärvning eller genom gemensam miljö inom familjen när det t ex gäller mat dvs hur mycket och vilken mat man äter.

Hur länge man sover kan t ex orsaka förändringar i utsöndring av tillväxthormon. Å andra sidan kan fysiskt aktiva barn sova längre under natten. TV-tittande skulle kunna öka risken för fetma genom en minskning i hur mycket energi som man gör sig av med eller genom ökning av matintaget.

Forskarna skriver att deras resultat tyder på att den tidiga miljön under barnaåren spelar stor roll för risk för fetma senare i livet.

De flesta metoder att förebygga fetma genom att ändra barns och tonåringars livsstil har misslyckats. Forskarna föreslår därför att framtida försök kan innehålla förändringar i omgivningen under korta perioder tidigt i livet och försök att ändra på vissa avgörande faktorer under graviditet, när man ä bebis eller i tidig barndom.

I en kommentar skriver Roger Dobson att Världshälsoorganisationen WHO skall leda kampen mot fetma.

En nyligen skriven artikel i Obesity Reviews visar att TV-tittandet ansvarigt för fetma hos barn i skolåldern. Efter analys av nästan 140 000 tonåringar, 10-16 år gamla, i 34 länder så såg man att 10 % av barnen var överviktiga i två tredjedelar av länderna.

Forskarna skriver att det är världshälsoorganisationen som skall ha ansvar för att verka för fysiska aktiviteter, hälsosam kost och en hälsosam kroppsvikt hos barn i skolåldern. I länder med mycket hög barnfetma, som Malta, Storbritannien och USA, skall regeringarna medverka. Men eftersom fetma hos unga är ett globalt problem, så är det naturligt att WHO skall ta huvudansvaret, skriver forskarna.

Det finns en stor variation i antal överviktiga (5,1 - 25,4 %) och feta (0.4-7,9 %) barn. Det högsta antalet överviktiga och feta barn finns på Malta (25,4 och 7,9 %) och USA (25,1 och 6,8 %). Nordamerika, Storbritannien och sydvästra Europa har störst antal överviktiga och feta barn.

Forskarna visade att högt antal överviktiga barn har starkt samband med låg fysisk aktivitet (utom i USA) och längre TV-tittande.

Antal tonåringar som var fysiskt aktiva i 60 minuter fem eller fler dagar i veckan varierade från 19.3 % i Frankrike till 49, 5 % i USA. Procent skolbarn som tittade på TV tre eller fler timmar varje dag varierade från 24,0 % i Schweiz till 66.2 % i Israel. I USA var siffran 46.7 % och i Storbritannien 51.9 %.

Man fann också hör variation i konsumtion av frukt (22 % i Litauen, 51, % i Israel), sötsaker (8.9 % i Finland, ,48.7 % i Irland) och läskedryck (7.6 % i Finland och 53.1 % i Israel).

Ökad vikt hos skolbarn korrelerade inte med intag av frukt, grönsaker, läskedryck eller tid framför dator. I 91 % av länderna var frekvensen av godisätande lägre hos överviktiga än normalviktiga skolbarn, kanske för att överviktiga barn försöker undvika godis.

Forskarna skriver att risken för övervikt hos skolbarn ökar med antal timmar framför TV. Man föreslår mer fysiska aktiviteter och mindre TV-tittande som metoder för att söka förebygga övervikt och fetma hos skolbarn.

Hermin Halim, frilansjournalist i Indonesien skriver i en kommentar till BMJ att skälet till att s k soffliggare är mer överviktiga är att de saknar fysiska aktiviteter och att de äter olika slags godis framför TV.

Halim pekar också på att färre ungdomar cyklar och istället åker bil eller annat motorfordon. Han pekar också på att barn har mindre plats att leka eller umgås på.

Halim är säker på att tonåringar vill minska i vikt men att de inte vill bli av med sin favoritmat. När man nekar dem den mat som de tycker bäst om så kommer skolbarnen att äta mer av just denna mat, visar forskningen.

Halim föreslår att stadsledningen skall försöka uppmuntra till cyklande och promenader genom att göra plats för detta i staden. Istället för att neka ungdomar deras favoritgodis kan man ge dem näringsrik godis, t ex kan man berika muslin vid frukost med glass och plommon. Man kan ge skolbarn deras älskade pommes frites med grönsaker och tomatsås.

©2005-05-21 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2005/05/21/Risker_i_barndomen_for_fetma.html

Relaterade:
2008-08-28 | Orsakas fetma av för mycket insulin?
2008-03-13 | Strategier för att upprätthålla vikten
2007-02-24 | Ytterligare samband mellan inflammation och fetma
2006-11-13 | Bestående förändring i livsstil kan leda minskad förekomst av typ 2 diabetes
2006-11-08 | Den svåra konsten att bli en bra förälder
2006-11-08 | Industriella kemikalier kan hota barns hjärnor
2006-08-21 | BMI är inte en bra metod för att förutsäga risken av fetma och hjärtkärlsjukdom
2006-02-27 | Depression hos barn har samband med astma och fetma
2005-12-31 | Det effektivaste sättet att går ner i vikt?
2005-05-28 | Medicinsk Access (nummer 3, 2005)
2005-05-23 | Det är mest forskarnas fel att allmänheten inte förstår vad som menas med risk
2005-05-17 | Fetma bland barn orsakar diabetes
2005-05-16 | Nyheter från Nymedicin 16 maj, 2005
2005-05-07 | Överviktiga och feta kan behandlas med beteende och kognitiv terapi för att gå ner i vikt.
2005-03-27 | Familjens matvanor påverkar starkt barnens ätvanor
2005-03-03 | Övervikt kan börja vid snabbköpet
2004-11-28 | Bry sig föräldrar om sina barns övervikt?
2004-07-25 | Viktminskning genom att öka på proteinmängden i maten?
2004-07-18 | Är skräpmat ansvarigt för fetmaepidemin?
2004-07-18 | Bör man förbjuda läsk och godisförsäljning i skolor?
|