hem > Kliniska nyheter
Källa:
Elizabeth R. Bertone-Johnson et al, Arch Intern Med. 2005;165:1246-1252.Datum: 2005-06-15
En kost rik på kalcium och D-vitamin kan minska risken för PMS
Majoriteten av kvinnor får lätta symtom innan menstruation men så många som 8-20 procent lider av PMS (premenstruellt syndrom). Nu visar forskare att en kost som är rik på kalcium och D-vitamin kan förebygga PMS.
Åtta till tjugo procent kvinnor kan inför sin menstruation drabbas bl a av depression, irritabilitet, trötthet, känna av kramper i magen, ömmande bröst och huvudvärk dvs PMS. 5-8 procent av kvinnor lider av en svårare form av PMS, PMDD (premenstrual dysphoric disorder).
Tidigare relativt små randomiserade studier har visat att tillägg av kalcium kan hos många kvinnor minska symtomen vid
PMS. Man har behandlat kvinnor med 1000 till 1336mg kalcium/dag i tre månader.
Medan kalcium visat sig ha effekt hos kvinnor som redan är drabbade av PMS ville forskare nu ta reda på om kalcium tillsammans med vitamin D kan förebygga PMS hos kvinnor.
Elizabeth R. Bertone-Johnson, och medarbetare vid the University of Massachusetts jämförde kost och kosttillägg hos 1057 kvinnor, 27-44 år gamla, som rapporterade att de utvecklade PMS under en tio års period. Dessa data jämfördes med 1968 kvinnor som under samma tidsperiod inte utvecklade PMS.
Man beräknade hur mycket kalcium och D-vitamin som kvinnorna som kvinnorna i bägge grupper åt.
Forskarna skriver att daligt intag av cirka 1,200 mg kalcium och 400 IU vitamin D från kosten kan förebygga PMS. Detta motsvarar fyra serveringar per dag av mjölk med lite fettinnehåll eller s k mager mjölk, apelsinsaft som är förstärkt med kalcium eller andra mjölkprodukter med fettinnehåll.
Forskarna spekulerar om verkningsmekanismen; om kvinnor vid PMS har låga värden av kalcium och vitamin D så kan ett högt dagligt intag korrigera för dessa låga värden.
Denna studie bekräftar andra studier som funnit att kosttillägg kalcium kan vara effektiv behandling av PMS. Nu visar man att både kalcium och vitamin D kan förebygga PMS.
Mer kliniska studier efterfrågas men forskarna skriver att de redan nu kan rekommendera att kalcium och D-vitamin också kan minska benskörhet och bör därför rekommenderas även till yngre kvinnor.
Enligt studien hade de kvinnor som tog hade det högsta intaget av kalcium en s k Relativ Risk (RR) reduktion på 30 procent att drabbas av PMS jämfört med kvinnor som intog lägst kalcium. Det högsta intaget av Vitamin D gav en Relativ Riskreduktion av 41 procent att drabbas av PMS jämfört med det lägsta intaget av Vitamin D.
Kommentar från Nymedicin:
Relativ Riskreduktion (RR) kan vara ett vilseledande resultat. Ett bättre resultatmått är absolut riskreduktion (AR) då man utgår från andelen PMS i befolkningen och jämför detta med andelen PMS som man kan förebygga med högt intag av kalcium och vitamin D. I RR utgår man från den andel kvinnor som drabbats av PMS (i denna studie cirka 1000 kvinnor) och jämför med hur många PMS som man kan förebygga genom högt intag av kalcium och D-vitamin. Resultat som man får fram via RR kan ofta vara överdrivet just eftersom man utgår från en redan drabbad eller sjuk del av befolkning istället för hela befolkningen.
Forskarna i denna studie valde att presentera alla sina resultatmått i relativa termer.
©2005-06-15 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2005/06/15/En_kost_rik_pa_kalcium_och_D-vitamin_kan_minska_r.html
Relaterade:
2005-07-29 | Akupunktur effektiv behandling av spänningshuvudvärk