hem > Integrativ medicin
Källa: FDA
Datum: 2006-02-17
Den amerikanska läkemedelsmyndigheten tillåter viss hälsokost att säga att de minskar risken för hjärtkärlsjukdom
Som ett led i dess kamp för att informera amerikaner om att äta rätt så har den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA tillåtit att fullkornsprodukter (barley) skall få marknadsföra sig som att de sänker risken för hjärtkärlsjukdom.
Ett exempel på detta skulle kunna se ut så här: "
Fibrer (varumärke), som en del av en kost som har lite kolesterol och mättat fett, kan sänka risken för hjärtkärlsjukdom. En servering (varumärke) av x antal gram per dag är nödvändigt för att uppnå dessa hälsoeffekter"
Riskfaktorer för hjärtkärlsjukdom är bl a höga kolesterolvärden samt låga värden av LDL (Low Density Lipoprotein). Vetenskapliga studier stöder att
fullkorn i ens kost kan sänka kolesterolvärden.
Den amerikanska läkemedelsmyndigheten prioriterar att informera om rätt kost och nutrition och ger pris åt
företag som tillverkar hälsoprodukter medan man agerar mot företag som har missledande och falska hälsokrav.
FDA rekommenderar företag att omedelbart använda sig av marknadsföring av hälsobringade korn dvs att det sänker risken för hjärtkärlsjukdom. För att få godkänt måste produkterna innehålla minst 0,75 gram av lösliga fibrer
©2006-02-17 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2006/02/17/Den-amerikanska-lakemedelsmyndigheten-tillater-viss.html
Relaterade:
2007-05-09 | Bättre vård av patienter med hjärtinfarkt
2007-04-20 | Mindre intag av salt kan förebygga hjärtkärlsjukdom
2007-03-17 | Vitlök sänker inte kolesterol
2006-03-20 | Detta visste du inte om svensk hjärtsjukvård
2006-03-19 | Hjärtstudie kan komma att förändra guidelines för behandling av hjärtinfarkt