hem > Kliniska nyheter
Källa: Brian Buijsse et al Arch Intern Med. 2006;166:411-417.
Datum: 2006-02-28
Intag av kakao och choklad visar samband med lägre blodtryck
Kakaointag via dryck och föda minskar blodtrycket och risken för att dö, bland annat pga hjärtkärlsjukdom, enligt en nyligen publicerad studie i Journal of the American Medical association.
Kakao har kopplats till hälsa sedan ca 100 år sedan men nu börjar forskare få fram bevis för sambandet.
Kakao innehåller bl a
flavonoider som är kopplat till lägre blodtryck och förbättrad funktion av cellerna som finns i blodkärlens väggar (endotel)
Brian Buijsse och medarbetare vid Institutet för folkhälsa och miljö i Bilthoven, Nederländerna, analyserade sambandet mellan intag av kakao och hjärtkärlshälsa hos 470 män 65-84 år gamla. Männen intervjuades om sitt intag av bl a kakao och gick igenom en klinisk undersökning 1985, 1990 och 1995.
Deltagarna delades sedan in i tre grupper beroende på hur mycket
kakao som de drack eller åt.
Information om sjukdomar och dödlighet togs från sjukhus eller andra myndigheter.
Män som regelbundet intog kakao hade mindre blodtryck än män som inte drack eller åt kakao. Under studietiden dog 314 män och 152 av dessa pga hjärtkärlsjukdomar. Risken att dö halverades i gruppen som åt mest kakao (4.18 gram/dag). Risken var mindre även efter att forskarna analyserade faktorer som vikt, rökning, motion, kaloriintag, och alkoholkonsumtion.
Trots att blodtryck har samband med hjärtkärlsdödlighet så var detta inte fallet i studien. Den lägre risken att dö i hjärtkärlsjukdom var inte kopplat till intag av kakao.
Istället tror forskarna att det finns andra mekanismer som förklarar sambandet mellan kakaointag och mindre risk för dödlighet av hjärtkärlsjukdom t ex via flavonoider.
Sambandet mellan kakao och den minskade dödsrisken kan också bero på att kakao är rikt på
antioxidanter och kan därmed också ha effekt på olika sjukdomar som tros bero på
oxidativ stress dvs lungsjukdom som
kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) och vissa typer av cancer. Men detta kräver mer forskning, skriver forskarna.
©2006-02-28 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2006/02/28/Intag-av-kakao-och-chokolad-visar-samband-med-lagre.html
Relaterade:
2007-04-21 | Reduktion av blodtrycket efter stroke kan minska skadan
2006-11-17 | Män som undviker riskfaktorer i medelåldern har större chans att leva ett långt och friskt liv.
2006-09-17 | Hur man mäter högt blodtryck och hur man handlägger patienter med högt blodtryck
2006-05-30 | Kaffe kan minska risken för hjärtkärlsjukdom bland kvinnor
2006-03-19 | Hjärtstudie kan komma att förändra guidelines för behandling av hjärtinfarkt
2006-03-10 | Kaffe, genetik, och risken för hjärtinfarkt
2006-02-17 | Män med erektil dysfunktion (impotens) har högre risk för hjärtkärlsjukdom
2006-02-17 | Arbetsstress kan leda till hjärtkärlsjukdom och diabetes
2006-02-17 | Syskon har högre risk för att drabbas av hjärtkärlsjukdom
2006-02-17 | Patienter med arterioskleros är ofta underbehandlade i hela världen
2005-06-14 | Meditation och hälsa