NyMedicin.com

På forskningsfronten

jobbguiden.seKälla: Marilyn C. Cornelis,et al JAMA. 2006;295:1135-1141.
Datum: 2006-03-10

Kaffe, genetik, och risken för hjärtinfarkt

Forskare analyserade sambandet mellan intag av kaffe och risken för hjärtinfarkt. Man fann något ökad risk för personer med långsam genetisk allel för nedbrytning av kaffe jämför med personer med snabb genetisk allel.

Forskarna analyserade ca 2000 personer som redan drabbats av en första hjärtinfarkt och jämförde dessa med ca 2000 friska matchade personer (kontrollgruppen)

Försöks- och kontrollgruppens genetiska alleler för ett enzym som bryter ner koffein i kroppen bestämdes hos alla deltagare.

Deltagarna intervjuades sedan för att bestämma hur många koppar kaffe som de i medeltal druckit.

Femtiofem procent av försöksgruppen och 54 procent av kontrollgruppen hade den långsamma genetiska allelen. Enligt artiklar i media så har ungefär sex av tio personer i den svenska befolkningen den långsamma allelen

Den relativa riskökningen för att få en andra hjärtinfarkt hos försöksgruppen jämfört med kontrollgruppen berodde på hur många koppar kaffe man drack. Personer som bar på den långsamma genetiska allelen hade vid intag av fyra koppar kaffe eller mer en förhöjd relativ risk med 64 procent jämfört med de personer som bar den snabba genetiska allelen.

Om man bara drack en till tre koppar kaffe om dagen så var den relativa riskökningen 36 procent högre än kontrollgruppen.

Denna studie genomfördes i Costa Rica där det är svårt att veta vad den absoluta risken är för att få en andra hjärtinfarkt för personer som genomgått en första hjärtinfarkt.

Om man ändå försöker överföra resultaten från Costa Rica till svenska förhållanden så drabbas ungefär 30 000 svenskar varje år av hjärtinfarkt. 30 000 av en befolkning av ca 9 miljoner personer ger en absolut risk på 0,33 procent för att under ens livstid drabbas av hjärtinfarkt.

Risken för att drabbas av en andra hjärtinfarkt om man redan haft en hjärtinfarkt är högre än risken i befolkningen eftersom man har ett svagare hjärta efter den första hjärtinfarkten.

Efter fyra koppar kaffe ökade den relativa risken med 64 procent dvs den överförda absoluta risken för svenskar att drabbas av en andra hjärtinfarkt kan ungefär vara 0,33 procent (eller lite högre) och 64 procent av detta dvs är 0,33 +0,21 procent dvs 0,54 procent.

Omräknat skulle således ca 200 personer behöva dricka fyra eller mer koppar kaffe per dag och ha den långsamma genetiska allelen för att en person ska riskera att få en andra hjärtinfarkt. Forskarna vet inte risken för att få en första hjärtinfarkt efter att man druckit mycket kaffe.

Är detta en liten eller stor risk ?

Svaret beror på många faktorer men kanske den viktigaste frågan är vem som har risken.

Om man är t ex röker, dricker för mycket alkohol, motionerar lite, är överviktigt eller redan har samsjuklighet som t ex hjärtkärlproblem, diabetes, och andra sjukdomar så ökar risken för annan sjukdom självfallet. Om man däremot är frisk i övrigt, röker inte, dricker måttligt alkohol, är normalviktig, mm så är risken av ens kaffedrickande försumbart liten.

©2006-03-10 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2006/03/10/Kaffe-genetik-och-risken-for-hjartinfarkt.html

Relaterade:
2007-04-20 | Mindre intag av salt kan förebygga hjärtkärlsjukdom
2006-11-17 | Män som undviker riskfaktorer i medelåldern har större chans att leva ett långt och friskt liv.
2006-08-21 | BMI är inte en bra metod för att förutsäga risken av fetma och hjärtkärlsjukdom
2006-05-30 | Kaffe kan minska risken för hjärtkärlsjukdom bland kvinnor
2006-03-19 | Hjärtstudie kan komma att förändra guidelines för behandling av hjärtinfarkt
2002-04-05 | Majoriteten typ 2-diabetiker har hög risk för hjärt-kärlsjukdom
2006-02-28 | Intag av kakao och choklad visar samband med lägre blodtryck
2005-09-05 | Nya läkemedel mot högt blodtryck är bättre än äldre
2005-06-18 | Rött kött ger mycket liten ökad cancerrisk
2005-04-28 | Förslag till förbättring av medicinjournalistikens kvalitet
2005-03-09 | Acetylsalicylsyra (ASA), hjärtkärlsjukdom och kön: genetiska skillnader
2004-10-28 | Vad skall man tro om hälsonyttan av omega-3-fettsyror?