hem > Kliniska nyheter
Källa: New England Journal of Medicine early relase mars 12, 2006
Datum: 2006-03-17
Vitaminer B 12, B6 och folsyra minskar inte risken för hjärtkärlsjukdom
Enligt två stora randomiserade studier publicerade nyligen i den prestigefyllda tidskriften New England Journal of Medicine så minskar inte tillägg med vitaminerna B 12, B 6 och Folsyra risken för hjärtkärlsjukdom. Det finns tvärtom en ökad tendens för skada med kombinationen.
Epidemiologiska studier har visat att det finns ett samband mellan låga nivåer av homocystein, hjärtkärlsjukdom och stroke.
Men i två randomiserade studier kunde forskarna inte bekräfta detta samband.
Den s k
The Heart Outcomes Prevention Evaluation (HOPE) 2 studien randomiserade sammanlagt over 5000 patienter, 55 år eller äldre, med kärlsjukdom eller diabetes, till att antigen få 2,5 mg av folsyra, 50 mg av vitamin B 6 och 1 mg av vitamin B12 eller placebo i fem år. Man tittade på dödlighet pga hjärtkärlsjukdom, hjärtinfarkt eller stroke.
Trots att
medelvärden för homocystein sjönk med 2.4 mikromol/l i försöksgruppen och ökade med 0.8 mikromol/l i kontrollgruppen så fick man inte fram signifikanta resultat från studien. I försöksgruppen inträffade dödlighet hos 519 patienter (18,8 %) jämfört med 547 (19,8 %) i kontrollgruppen. Denna uppmätta skillnad var inte signifikant. Jämfört med placebo gav inte behandling med Folsyra och vitaminerna B 12 och B 6 i fem år någon minskad risk för död i hjärtkärlsjukdom.
Forskarna skriver att deras resultat inte stödjer att man använder Folsyra eller vitaminerna B12 och B 6 i förebyggande syfte mot hjärtkärlsjukdom.
Den norska studien som leddes av
Kaare Harald Bønaa vid universitetet i Tromsø, utvärderade behandling som sänker homocystein nivåerna inom sju dagar hos 3749 patienter som genomgått hjärtinfarkt.
Patienterna randomiserade till en av fyra protokoll. Patienterna fick antigen 0.8 mg av folsyra och 0.4 mg av vitaminerna B 12 samt 40 mg av B 6; 0.8 mg av folsyra och 0.4 mg av vitamin B 12; 40 mg av vitamin B6; eller placebo dagligen i 40 månader. I denna studie tittade man på hur många som drabbades av ny hjärtinfarkt, stroke eller plötslig hjärtdöd.
Homocystein nivåerna sjönk i medeltal med 27 % i gruppen som fick folsyra jämfört med gruppen som fick sockerpiller. Men inte heller här fick man fram några signifikanta skillnader i resultaten. Tvärtom såg man en trend mot ökad risk för hjärtkärlsjukdom.
Forskarna skriver att behandling med folsyra och B vitaminer inte minskade risken för hjärtkärlsjukdom efter genomgången hjärtinfarkt. Denna behandling rekommenderas därför inte.
I en kommentar i ledaren skriver
Joseph Loscalzo vid Harvard Medical School i Boston, USA, att samstämmigheten mellan dessa två studier visar att det finns inga kliniska fördelar av folsyra, vitamin B 12 eller B 6 i behandlingen av patienter med hjärtkärlsjukdom. Sambandet mellan folsyra och minskade nivåer av homocystein samt minskad arterioskleros är mer komplext än vad man hittills trott. Kanske bör man försöka minska homocystein genom omvandling till cystein i levern eller ökad utsöndring av aminosyran, skriver Loscalzo.
Epidemiologiska studier kan ge pålitliga resultat men ibland så skiljer de epidemiologiska resultaten från resultat som man får via randomiserade kliniska studier som anses mer pålitliga .
©2006-03-17 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2006/03/17/Vitaminer-B-12-B6-och-Folsyra-minskar-inte.html
Relaterade:
2007-09-10 | Metaanalys visar att pioglitazon signifikant sänker risk för död, hjärtinfarkt och stroke bland patienter som drabbats av diabetes.
2007-04-20 | Mindre intag av salt kan förebygga hjärtkärlsjukdom
2006-08-21 | BMI är inte en bra metod för att förutsäga risken av fetma och hjärtkärlsjukdom
2006-05-30 | Kaffe kan minska risken för hjärtkärlsjukdom bland kvinnor
2006-03-19 | Hjärtstudie kan komma att förändra guidelines för behandling av hjärtinfarkt
2002-09-04 | Vitamin B förebygger inte typ 1-diabetes
2002-04-05 | Majoriteten typ 2-diabetiker har hög risk för hjärt-kärlsjukdom
2004-08-30 | Epidemiologi - vän eller fiende?
2000-03-09 | Förebygg hjärtsjukdom enligt patienters absoluta risk
1999-09-08 | Minska homocystein och få ner risken för hjärtkärlsjukdom
1999-09-01 | Brist på B-vitamin ökar risken för stroke hos yngre kvinnor
1999-05-18 | Högre halt av folsyra i kosten kan kanske minska antalet hjärtinfarkter och stroke