hem > Kliniska nyheter
Källa: JAMA 2006;295:(doi:10.1001/jama.295.13.joc60038. Publicerad online 14 mars 2006.
Datum: 2006-03-19
Hjärtstudie kan komma att förändra guidelines för behandling av hjärtinfarkt
Antitrombotisk (propplösande) behandling är en allt viktigare kompletterande behandling vid hjärtinfarkt. Nu visar en avgörande stor klinisk studie att behandling med den syntetiska pentasackariden Fondaparinux är bättre än standardbehandling samt orsakar mindre biverkningar i form av blödningar.
I dagarna presenterades i den årliga kongressen för American College of Cardiology som hölls i Atlanta, Georgia, den s k OASIS-6 studien (Organization to Assess Strategies for Ischaemic Syndrome). Presentationen sammanföll med publikation av den kliniska studien i tidskriften Journal of American Medical Association (JAMA).
Studien ställde frågan om vilken behandling kan bäst förebygga dödlighet och återinsjuknande bland patienter med
ST-höjningsinfarkt. I Sverige drabbas ca 40 % av omkring 30 000 patienter årligen av ST-höjningsinfarkt.
Sammanlagt 12 092 patienter med ST-höjningsinfarkt randomiserades att behandlas inom 12 timmar efter att ha drabbats av hjärtinfarkt med
fondaparinux 2.5 mg dagligen i åtta dagar eller med standardbehandling ofraktionerat heparin/placebo.
Salim Yusuf vid McMaster University, Ontario, Kanada och medarbetare i 41 länder analyserade vilken behandling som kunde bäst förebygga död eller återinsjuknande i hjärtinfarkt 30 dagar efter behandling
Dödlighet eller återinsjuknande i akut hjärtinfarkt sjönk signifikativt efter behandling med fondaparinux jämfört med standardbehandling. 585 (9,7 %) av sammanlagt 6056 patienter i försöksgruppen dog eller återinsjuknade i hjärtinfarkt jämfört med 677 (11,2 %) i kontrollgruppen, en absolut riskreduktion med 1,5 % eller en relativ riskreduktion med 14 %.
Denna skillnad mellan grupperna i studien kvarstod efter 90 och 180 dagar.
Fondaparinux är högeffektiv behandling särskilt för patienter med ST-höjningsinfarkt som inte kommer att behandlas med
primär PCI (perkutan coronar intervention) och har hög risk.
Den absoluta riskreduktionen i denna grupp är man förebygger 34 fall av död och återinsjuknande i hjärtinfarkt genom att behandla 1000 patienter med fondaparinux.
Fondaparinux har signifikativt minskat dödlighet och återinsjuknande efter ST-höjningsinfarkt jämfört med placebo, ofraktionerat heparin (i de fall som inte behandlats med primär PCI) och med enoxaparin, skriver forskarna i sin artikel.
Fondaparinux kan med fördel kombineras med ofraktionerat heparin (så länge dosen är under 5000 enheter) när detta är indikerat. Detta gäller särskilt innan man genomför PCI.
Shamir Mehta, chefsprövare vid OASIS6 säger att det är första gången som man visat resultat på dödlighet i en hjärtinfarktsstudie och att guidelines för behandling av hjärtinfarkt nu behöver skrivas om.
Lars Wallentin, professor i kardiologi vid Uppsala Universitet och svensk prövare i OASIS-6 skriver att "resultaten talar för att patienter med ST-höjningsinfarkt som inte behandlas med primär PCI bör behandlas med 7 dagars koagulationshämning med Fondaparinux i stället för den i dag gängse behandlingen". Wallentin är övertygad om att denna indikation kommer att diskuteras under den pågående utvecklingen av de nya behandlingsriktlinjerna för hjärtsjukdom.
Wallentin tror också att längre tid behandling skulle kunna vara gynnsam men för att avgöra nyttan av detta behövs nya studier. Resultaten av OASIS-6 studien kommer att utgöra ny grund för behandlingsrekommendationerna vid abtitrombotisk behandling, skriver Wallentin.
Robert Califf vid Duke Clinical Research Institute, Durham, North Carolina, skriver i en kommenterande artikel i JAMA att OASIS-5 och OASIS-6 studierna visar att fondaparinux är ledande effektiv trombolytisk behandling vid hjärtinfarkt med stor säkerhetsmarginal dvs minskade antal blödningar och stroke.
Califf fokuserar på att behandling med fondaparinux ger mindre blödningar än t o m placebo, något som behöver förklaras av framtida studier. En av de stora fördelarna med fondaparinux är att det kan ges som engångsdos vilket förebygger mänskliga fel vid behandling.
Califf skriver att de mycket positiva resultaten av OASIS-6 kommer säkert att leda till en dialog mellan läkemedelsföretag och läkare i chefsställning om vilken slags antitrombotisk behandling som är bäst. Califf hoppas att man nu går över från enskilda kliniska studier till fortlöpande studier som kontinuerligt samlar data. Under tiden genomförs randomiserade kliniska studier på databaser med kliniska observationer för att lösa specifika frågor inom klinisk praxis.
©2006-03-19 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2006/03/19/Hjartstudie-kan-komma-att-forandra-guidelines-for.html
Relaterade:
2008-02-20 | Utvärdera alla möjliga symptom på hjärtattack både hos män och kvinnor
2007-09-10 | Metaanalys visar att pioglitazon signifikant sänker risk för död, hjärtinfarkt och stroke bland patienter som drabbats av diabetes.
2007-09-04 | Skadar vi kvinnor genom att behandla dem som män?
2007-06-05 | Hjärtdagen 2007
2007-05-09 | Bättre vård av patienter med hjärtinfarkt
2007-04-20 | Mindre intag av salt kan förebygga hjärtkärlsjukdom
2007-04-19 | Omega-3 minskar risk för hjärtinfarkt
2006-11-17 | Män som undviker riskfaktorer i medelåldern har större chans att leva ett långt och friskt liv.
2006-08-21 | BMI är inte en bra metod för att förutsäga risken av fetma och hjärtkärlsjukdom
2006-05-30 | Kaffe kan minska risken för hjärtkärlsjukdom bland kvinnor
2006-05-21 | Förskriving utan godkänd indikation är vanligt bland läkare i USA
2006-03-20 | Detta visste du inte om svensk hjärtsjukvård
2006-03-17 | Vitaminer B 12, B6 och folsyra minskar inte risken för hjärtkärlsjukdom
2006-03-10 | Kaffe, genetik, och risken för hjärtinfarkt
2006-03-04 | Ett nytt sätt att förbättra patient och befolkningens hälsa; läkare lär som de lever.
2006-02-28 | Intag av kakao och choklad visar samband med lägre blodtryck
2006-02-17 | Män med erektil dysfunktion (impotens) har högre risk för hjärtkärlsjukdom
2006-02-17 | Den amerikanska läkemedelsmyndigheten tillåter viss hälsokost att säga att de minskar risken för hjärtkärlsjukdom
2006-02-17 | Patienter med arterioskleros är ofta underbehandlade i hela världen
2006-02-17 | Arbetsstress kan leda till hjärtkärlsjukdom och diabetes
2005-03-09 | Acetylsalicylsyra (ASA), hjärtkärlsjukdom och kön: genetiska skillnader
2004-10-28 | Vad skall man tro om hälsonyttan av omega-3-fettsyror?
2004-08-15 | Hjärtsjukdom skiljer sig mellan kvinnor och män
1998-06-11 | ACE-hämmare effektiva vid tidig behandling av hjärtinfarkt