NyMedicin.com

Kliniska nyheter

jobbguiden.seKälla: Lene Frost Andersen et al American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 83, No. 5, 1039-1046, May 2006
Datum: 2006-05-30

Kaffe kan minska risken för hjärtkärlsjukdom bland kvinnor

Kaffedrickande kan minska risken för kvinnor att drabbas av hjärtkärlsjukdom, enligt en stor studie som nyligen publicerats i tidskriften American Journal of Clinical Nutrition

Tidigare studier har inte kunnat svara på frågan om relationen mellan kaffedrickande och risken för hjärtkärlsjukdom. Men den Skotska hjärtstudien som år 1992 analyserade 11 000 män och kvinnor, 40 till 53 år gamla, visade att kaffedrickande minskade dödligheten dvs den totala dödligheten av olika orsaker. En finsk studie som publicerades år 2000 analyserade 20 179 män och kvinnor, 30 till 59 år gamla, visade att dödligheten var högst hos de personer som inte alls drack kaffe.

Forskarna analyserade i denna studie sammanlagt över 27 000 kvinnor, 55 till 69 år gamla, och följde dem under femton år. Kvinnorna frågades hur ofta de drack kaffe och detta jämfördes med dödligheten bland kvinnorna.

Resultaten är att kaffe minskar risken för såväl dödlighet som hjärtkärlsjukdom hos postmenopausala kvinnor. Man såg en skyddande effekt redan vid en till tre koppar kaffe varje dag. Högst dödlighet fanns hos gruppen kvinnor som inte alls drack kaffe.

Kaffe minskade även risken för dödlighet i inflammatoriska sjukdomar, bl a infektionssjukdomar, kroniska nervsjukdomar, diabetes, kronisk njursjukdom, och reumatism.

Man fann däremot inget skydd av kaffe mot dödlighet i cancer eller av olyckor.

Kaffe är en rik källa på antioxidanter och kan därigenom skydda mot inflammation och minska risken för hjärtkärlsjukdom och andra inflammatoriska sjukdomar hos postmenopausala kvinnor, skriver forskarna.

Om forskarnas resultat kan bekräftas av andra studier så kan följderna för folkhälsan bli mycket stora eftersom kaffe är nummer ett bland världens mest populära drycker

Dessa resultat står i motsats till en medicinsk nyhet som t ex Aftonbladet rapporterade 2005-11-18 på grundval av en liten studie på 187 personer som publicerats i New Scientist.

©2006-05-30 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2006/05/30/Kaffe-kan-forebygga-risken-for-hjartkarlsjukdom-bland.html

Relaterade:
2007-09-28 | P-piller ökar inte risken för cancer
2007-05-09 | Bättre vård av patienter med hjärtinfarkt
2007-04-20 | Mindre intag av salt kan förebygga hjärtkärlsjukdom
2007-02-24 | Ytterligare samband mellan inflammation och fetma
2006-11-17 | Män som undviker riskfaktorer i medelåldern har större chans att leva ett långt och friskt liv.
2006-08-21 | BMI är inte en bra metod för att förutsäga risken av fetma och hjärtkärlsjukdom
2006-03-20 | Detta visste du inte om svensk hjärtsjukvård
2002-04-05 | Majoriteten typ 2-diabetiker har hög risk för hjärt-kärlsjukdom
2006-03-19 | Hjärtstudie kan komma att förändra guidelines för behandling av hjärtinfarkt
2006-03-17 | Vitaminer B 12, B6 och folsyra minskar inte risken för hjärtkärlsjukdom
2006-03-10 | Kaffe, genetik, och risken för hjärtinfarkt
2006-02-28 | Intag av kakao och choklad visar samband med lägre blodtryck
2006-02-17 | Syskon har högre risk för att drabbas av hjärtkärlsjukdom
2006-02-17 | Arbetsstress kan leda till hjärtkärlsjukdom och diabetes
2006-02-17 | Patienter med arterioskleros är ofta underbehandlade i hela världen
2005-12-31 | Stress, hälsa och ohälsa
2005-09-05 | Nya läkemedel mot högt blodtryck är bättre än äldre
2005-04-28 | Förslag till förbättring av medicinjournalistikens kvalitet