NyMedicin.com

På forskningsfronten

jobbguiden.seKälla: Qi Dai et al The American Journal of Medicine, Volume 119, Issue 9 ,september 2006, sid. 751-759
Datum: 2006-09-12

Frukt och grönsaksjuice visar samband med fördröjd debut av Alzheimers sjukdom

Intag av frukt- och grönsaksjuice kan fördröja debut av Alzheimers sjukdom enligt en klinisk studie.

Många studier har försökt finna vägar att förebygga Alzheimers sjukdom. I en studie genomförd av Peterson och kollegor juni 2005 och publicerad i New England Journal of Medicine visades att 2000 IU av vitamin E dagligen inte kunde förebygga progressen från milda kognitiva besvär till Alzheimers sjukdom jämfört med placebo under tre års tid.

I samma nummer av tidningen visades att 10 mg dagligen av donepezil inte kunde reducera progression till Alzheimers sjukdom. Men läkemedlet kunde reducera progression till Alzheimers sjukdom under ett års tid jämfört med placebo. Donepezil har också effekt på treårsrisken för Alzheimers sjukdom bland undergruppen av patienter med apolipoprotein E epsilon-5 allelen.

Polyfenoler är antioxidanter som finns i juice men kan förloras i annan kost. Forskarna försökte i sin retrospektiva studie analysera om intag av frukt- och grönsaksjuice kan minska risken för Alzheimers sjukdom.

Polyfenoler har starka nervskyddande (neuroprotektiva) effekter mot oxidativ skada, som tros förmedla skadan av beta-amyloid peptiden vid patofysiologin av Alzheimers sjukdom.

I denna kliniska studie analyserades data från 1589 personer. Medelåldern var ca 72 år. Personerna, japanska amerikaner som levde i staten Washington följdes upp i nio år.

Personer som drack juice åtminstone tre gånger varje vecka jämfördes med dem som drack juice mindre än en gång per vecka. Den relativa risken för att utveckla Alzheimers sjukdom minskade med 24 procent. Minskat intag av juice, the och vin ledde inte till minskad risk.
.
Sambandet mellan intag av juice och minskad risk för Alzheimers sjukdom var tydligare hos personer som bar på apolipoprotein E epsilon-5 allelen.

Forskarnas studie är begränsad i sin storlek och information saknas om vilken slags juice som druckits.

Ändå kan denna studie öppna nya vägar för vidare analyser.

©2006-09-12 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2006/09/12/Frukt-och-gronsaksjuice-visar-samband-med-fordrojd-debut.html

Relaterade:
2006-10-12 | Inga klara samband mellan Omega-3 och Alzheimers sjukdom
2006-10-09 | Enzym som bryter ner Alzheimerproteinet
2006-10-07 | Mikroskopiska skador i hjärna kan bli ett nytt sätt att tidigt upptäcka Alzheimers sjukdom
2006-05-09 | Lyckad temakväll om Alzheimers sjukdom
2006-03-31 | En systematisk översikt över Alzheimers sjukdom
2005-10-25 | Kliniska behandlingserfarenheter av Alzheimer
2005-05-07 | Memantin har effekt vid måttligt svår och svår Alzheimers demens
2005-04-25 | Vad orsakar Alzheimers sjukdom? Forskare letar efter tidiga markörer för diagnos
2004-07-30 | Tidsbegränsad fördröjning Alzheimers sjukdom