NyMedicin.com

Medicin och media

jobbguiden.seKälla: Yvonne Freund-Levi et al ,Arch Neurol. 2006;63:1402-1408.
Datum: 2006-10-12

Inga klara samband mellan Omega-3 och Alzheimers sjukdom

En nyligen publicerad svensk studie lägger fram möjligheten att omega-3-fettstyror kan minska symtomen för en mycket liten grupp av patienter med mycket mild form av Alzheimers sjukdom. Men media har överdrivit dessa resultat.

Forskarna delade slumpmässigt in sammanlagt 204 patienter med stabil Alzheimers sjukdom och samtidig behandling med kolinesterashämmare till att antigen få omega-3-fettsyror eller placebo i sex månader. Efter detta fick alla patienter omega-3-fettsyor. Patienterna var i genomsnitt 75 år gamla.

Resultaten mättes med skattningsskalan MMT - Mini Mental State Examination och ADAS-cog som mäter kognition.

175 patienter fullföljde studien. Efter 6 månader såg forskarna inga skillnader mellan den grupp som fått omega-3-fettsyror och placebogrupp när man mätte med de bägge skattningsskalorna.

Men forskarna fann skillnader i en subgruppsanalys på 32 av patienterna när man använde en av skalorna, MMT, men inte med den andra skalan ADAS-cog.

Subgruppsanalyser är en statistik analys som kan ge olika resultat beroende när man utför den. Definierar man subgrupper innan man gör sin studie så kan man analysera hypoteser från tidigare studier. Men gör man subgruppsanalysen efter själva analysen av studieresultaten så riskerar de funna sambanden att vara falska, skriver Mats Eliasson i hans ppt presentation

Resultaten från subgrupps analys kan således vara falsk positiv och bero på slumpen i denna studie eftersom man inte fann liknande resultat i den stora avgörande analysen av patienterna.

Forskarna själva skriver att omega-3-fettsyror inte bromsade nedgången hos patienter med mild till medelsvår Alzheimers sjukdom. Men att man fann positiva effekter i en liten grupp av patienter med "mycket mild Alzheimers sjukdom".

Eftersom forskarna inte fick fram några mätbara skillnader mellan grupperna av patienter som fick omega-3-fettsyror och de som fick placebo så hjälper inte omega-3-fettsyror vid mild till medelsvår Alzheimers sjukdom. Man kan starkt ifrågasätta forskarnas slutsats om vissa positiva effekter i en i efterhand konstruerad subgruppsanalys som kan ha tillkommit pga slumpen.

Jämför denna slutsats med rubriker och innehåll i artiklar som nyligen publicerats i media. Vetenskapsradion skriver att Omega-3 kan förebygga Alzheimers sjukdom, TV4 skriver att Omega-3 kan bromsa Alzheimers sjukdom men tillägger senare i texten att "omega-3 fettsyror i vissa fall kan bromsa sjukdomsförloppet hos patienter med mild Alzheimers sjukdom"

Vetenskapens värld på SVT skriver också att Omega 3 bra mot Alzheimers och tillägger senare att "Omega 3-fettsyror kan mildra vissa lindriga former av Alzheimers meddelar Karolinska institutet i ett pressmeddelande"

Aftonbladet späder på med att Omega-3 kan bromsa tidig Alzheimers, men bara i vissa fall, tillägger man.

Uppsala Universitet skriver i ett pressmeddelande att Omega-3 kan i vissa fall bromsa begynnande Alzheimers sjukdom

Men ingen media har tagit upp osäkerheten i subgruppsanalysen och risken för att dessa resultat kan ha varit slumpen. Detta trots att medförfattare till den publicerade studien, Professor Tommy Cederholm vid Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap/Klinisk nutrition och metabolism, Uppsala universitet, medger själv i en intervju för CBS News att resultaten kan ha uppkommit pga slumpen och att man därför måste göra fler och större studier.

Enstaka studier inom medicin med tvivelaktiga resultat räcker inte för att man ska anse att något gäller definitivt. Det vet forskarna som ständigt garderar sig med att fler och större studier måste göras för att bekräfta eller förkasta de enstaka resultat som man funnit. Men media vill inte förmedla osäkerhet utan helst positiva eller negativa nyheter. Vardagen inom medicinsk forskning intresserar inte media som vill ha snabba och intressanta nyheter.

Denna trend kan riskera att slå tillbaka allteftersom allmänheten som läser eller ser dessa nyheter blir alltmer förvirrad och desillusionerad, något som ingen tjänar på, framförallt inte media.

©2006-10-12 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2006/10/12/Det-finns-idag-inga-klara-bevis-for-att-Omega-3-kan-bromsa.html

Relaterade:
2007-04-12 | Omega-3 påverkar risken för depression och inflammation
2006-11-12 | Varför döps ett läkemedel till att heta "superpiller"
2006-11-09 | Biomarkörer för psykiatriska sjukdomar
2006-10-09 | Enzym som bryter ner Alzheimerproteinet
2006-10-07 | Mikroskopiska skador i hjärna kan bli ett nytt sätt att tidigt upptäcka Alzheimers sjukdom
2006-09-12 | Frukt och grönsaksjuice visar samband med fördröjd debut av Alzheimers sjukdom
2006-05-09 | Lyckad temakväll om Alzheimers sjukdom
2006-03-31 | En systematisk översikt över Alzheimers sjukdom
2005-10-25 | Kliniska behandlingserfarenheter av Alzheimer
2005-05-23 | Det är mest forskarnas fel att allmänheten inte förstår vad som menas med risk
2005-05-20 | Är svensk medicinsk journalistik på DN detsamma som PR för svensk forskning?
2005-04-28 | Förslag till förbättring av medicinjournalistikens kvalitet
2005-04-26 | Konstruktiv kritik mot medicinjournalistik
2005-04-25 | Vad orsakar Alzheimers sjukdom? Forskare letar efter tidiga markörer för diagnos
2004-10-28 | Vad skall man tro om hälsonyttan av omega-3-fettsyror?