NyMedicin.com

Kliniska nyheter

Källa: The Lancet
Datum: 2006-11-13

Bestående förändring i livsstil kan leda minskad förekomst av typ 2 diabetes

Ändring i livsstil kan förebygga försämringen från minskad glukostolerans (förhöjt sockervärde i blodet efter test) till typ 2 diabetes. Nu visar forskare att risken även minskar efter att aktiv rådgivning upphört.

Omkring hälften av personer som har minskad glukostolerans kommer att drabbas av diabetes inom tio år utan förebyggande behandling.

I den ursprungliga studien, den s k Finnish Diabetes Prevention Study FDPS, visade man att aktiva råd om livsstilsförändring kan minska förekomsten med 58 % hos medelålders personer med övervikt och minskad glukostolerans jämfört med patienter som fick placebo.

De aktiva och individuella råden var viktminskning, minskat intag av fett och mättat fett, ökat intag av fibrer och cirka 30 minuter eller mer fysiska aktiviteter dagligen. Efter fyra år av aktiv intervention minskades således risken för diabetes typ 2 med 58 procent i gruppen som fick råden jämfört med gruppen som fick sockerpiller.

Nu visar forskare att livsstilsförändringarna och riskminskningen kvarstår även efter att aktiva råd upphört.

De patienter som inte hade utvecklat diabetes efter fyra års aktiva råd följdes upp i ytterligare tre år, men nu utan aktiv rådgivning. Dessa patienter minskade ytterligare sin risk med 36 % jämfört med kontrollgruppen.

Under totalt sju års uppföljning var riskreduktionen 43 % för patienter som uppnått bra värden på vikt, fett, fibrer och fysiska aktiviteter.

Riskminskningen bibehölls trots att man inte fick aktiv rådgivning.

Forskarna skriver att deras resultat kan ha viktiga budskap till folkhälsan. En intensiv intervention som fokuserar på livsstil kan under en begränsad tid leda till långtidsresultat och minska risken för diabetes typ 2 hos individer med hög risk. Trots att endast livsstilsförändringar inte nödvändigtvis förebygger diabetes hos alla så kan behandlingen fördröja debut av sjukdomen hos vissa personer. En fördröjning av diabetes kan ha bra effekter på sjuklighet och detta kan i sin tur vara kostnadseffektiv förebyggande vård av diabetes.

I en kommentar i tidningen The Lancet skriver Ronald B Goldberg Diabetes Research Institute, Miller School of Medicine, University of Miami, Miami, att FDPS visar att livsstilsändringar kan vara bestående men att detta kräver mycket intensiva förebyggande insatser. En svår fråga är kostnaderna för sådan intensiv intervention under viss tid. Dagens resultat visar att kostnaderna sjunker i och med att förändringarna är bestående trots att man avslutat interventionen.

Goldberg skriver också att det troligen främst är viktminskningen och den bestående viktnedgången som varit den viktigaste faktorn för att förebygga progression till diabetes typ 2.

I en annan artikel i veckans The Lancet (Danaei G et al) visar forskare att diabetes leder till att ca en miljon människor dör i världen varje år och att högt blodsocker leder till att ca 2,2 miljoner personer dör i hjärt-kärlsjukdom. Detta innebär en av fem personer som drabbas av hjärt-kärlsjukdom och en av åtta som drabbas av stroke har diabetes typ 2. Eftersom närvaron av diabetes är en ledande orsak till hjärt-kärlsjukdom så bör bägge tillstånd behandlas tillsammans, skriver forskarna.

En ytterligare artikel (Yoon KH et al) tar upp den snabba ökningen av diabetes i Asien. Diabetes drabbar i dessa länder yngre personer med låg vikt som får svåra följdverkningar och dör yngre än i västvärlden. Sjukvården drabbas svårt av diabetesepidemin som mycket snabbt ökar i Asien. Detta till skillnad mot vad fallet är i västvärlden.

Orsaken finns i snabbt förändrad livsstil med snabbmat och stillasittande liv pga datorer, TV, bilar, studier, och dålig stadsplanering. Indien och Kina har mest diabetiker i världen och år 2025 kommer varje land att ha omkring 20 miljoner diabetiker. "Kostnaden för att vi förblir inaktiva kommer att bli enorma", skriver forskarna.

Referenser:

Lindström J, Ilanne-Parikka P, Peltonen M, on behalf of the Finnish Diabetes Prevention Study Group. Sustained reduction in the incidence of type 2 diabetes by lifestyle intervention: follow-up of the Finnish Diabetes
Prevention Study. The Lancet 2006; 368: 1673-79.

Danaei G, Lawes CMM, Vander Hoorn S, Murray CJL, Ezzati M. Global and regional mortality from ischaemic heart disease and stroke attributable to higher-than-optimum blood glucose concentration: comparative risk
assessment. The Lancet 2006; 368: 1651-59.

Yoon KH, Lee JH, Kim JW, Cho JH, Choi YH, Ko SH, Zimmet P, Son HY. Epidemic obesity and type 2 diabetes in Asia.The Lancet; 2006; 368: 1681-1688


©2006-11-13 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2006/11/13/Bestaende-forandring-i-livsstil-kan-leda-minskad-forekomst.html

Relaterade:
2007-02-23 | Livsstilsförändringar effektiv förebyggande behandling för diabetes
2002-09-04 | Vitamin B förebygger inte typ 1-diabetes
2002-09-04 | Var femte har förstadium till typ 2-diabetes
2002-09-03 | Osäkert om ASA skyddar diabeteshjärtat
2002-09-02 | Fler typ 2-diabetiker behöver kraftfullare behandling
2002-06-03 | Insulin förebyggde inte diabetes hos nära släktingar
2002-05-28 | Xencial hjälper typ 2-diabetiker att gå ned i vikt
2002-04-06 | ASA-preparat kan höja blodtrycket hos typ 1-diabetiker
2002-03-06 | Sträng sockerkontroll vid graviditet har sitt pris
2006-11-12 | Varför döps ett läkemedel till att heta
2006-10-10 | Vårdkvalitet för kronisk sjukdom är i USA inte kopplat till specialistvård
2006-09-17 | Hur man mäter högt blodtryck och hur man handlägger patienter med högt blodtryck
2006-08-21 | BMI är inte en bra metod för att förutsäga risken av fetma och hjärtkärlsjukdom
2006-02-17 | Arbetsstress kan leda till hjärtkärlsjukdom och diabetes
2006-01-13 | Är det kvinnans kroppsvård som ger henne längre liv?
2005-06-01 | Måste sjukvården förändras för att ta hand om de många kroniskt sjuka patienterna?
2005-05-21 | Risker i barndomen för fetma
2005-05-17 | Fetma bland barn orsakar diabetes
2005-03-15 | Överviktiga diabetiker kan snabbt och säkert gå ner i vikt med en kolhydratreducerad kost.
2004-07-11 | Senaste nytt om kolesterol och hjärtkärlsjukdom
2004-03-17 | Promenader sänkte risken för död i hjärtkärlsjukdom hos patienter med sockersjuka
1999-10-20 | Fysiska aktiviteter kan förebygga typ-2 diabetes