Källa: Bradley J. Willcox et al. Midlife Risk Factors and Healthy Survival in Men. JAMA. 2006; 296: 2343-2350.
Datum: 2006-11-17
Undvikande av riskfaktorer i medelåldern som t ex rökning, övervikt, för mycket alkohol och högt blodtryck har samband med längre och friskare liv hos män, enligt en nyligen publicerad studie i Journals of American Medical Association (JAMA)
©2006-11-17 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2006/11/17/Man-som-undviker-riskfaktorer-i-medelaldern-har-storre.html
Relaterade:
2008-01-17 | Val och sjukvård i USA, Cancer mellan 15-22 års ålder, AIDS och Afrika, Screening av prostatacancer, familjevåld
2008-01-16 | Förebyggande av HIV och AIDS, Motion och alkohol, medelhavskost och allergi, testosteron och frakturer, blåmärken och blodpropp samt undernäring vid stroke
2008-01-15 | Rökning, BMI och diabetes, Ångest riskfaktor för hjärtsjukdom, en halv tons viktminskning i Oklahoma City, genetik och lipider, ovanlig stafylockinfektion bland homosexuella män
2007-09-28 | P-piller ökar inte risken för cancer
2007-05-09 | Bättre vård av patienter med hjärtinfarkt
2007-04-21 | Reduktion av blodtrycket efter stroke kan minska skadan
2007-04-20 | Mindre intag av salt kan förebygga hjärtkärlsjukdom
2006-11-15 | Systoliskt blodtryck kan förutsäga risken för död hos patienter med akut hjärtsvikt
2002-09-04 | Vitamin B förebygger inte typ 1-diabetes
2002-09-04 | Var femte har förstadium till typ 2-diabetes
2002-09-03 | Osäkert om ASA skyddar diabeteshjärtat
2002-09-02 | Fler typ 2-diabetiker behöver kraftfullare behandling
2002-06-03 | Insulin förebyggde inte diabetes hos nära släktingar
2002-05-28 | Xencial hjälper typ 2-diabetiker att gå ned i vikt
2002-04-05 | Majoriteten typ 2-diabetiker har hög risk för hjärt-kärlsjukdom
2006-08-21 | BMI är inte en bra metod för att förutsäga risken av fetma och hjärtkärlsjukdom
2006-05-30 | Kaffe kan minska risken för hjärtkärlsjukdom bland kvinnor
2006-03-19 | Hjärtstudie kan komma att förändra guidelines för behandling av hjärtinfarkt
2006-03-10 | Kaffe, genetik, och risken för hjärtinfarkt
2006-02-28 | Intag av kakao och choklad visar samband med lägre blodtryck
2006-02-17 | Arbetsstress kan leda till hjärtkärlsjukdom och diabetes
2006-02-17 | Patienter med arterioskleros är ofta underbehandlade i hela världen
2005-12-31 | Stress, hälsa och ohälsa
2005-12-24 | Hälsa, natur, husdjur och delfiner