hem > Kliniska nyheter
Källa: J.P. Shepherd et al Journal of Adolescence Vol.29; 4;539-553
Datum: 2007-04-06
Tonåringar som dricker alkohol har högre risk för att bli offer för aggression
I en studie av 11-16 åringar fann forskare inte bara ett samband mellan alkohol och aggression utan också att tonåringar som dricker alkohol löpte mer risk för att själva bli attackerade. Detta även om de själva inte var våldsamma
Forskare intervjuade mer än 4000 tonåringar i 13 skolor i Storbritannien. Man fann att 25 % av alla 11-åringar drack alkohol varje månad och 3,6 % drack alkohol dagligen. 12,8 % av tonåringarna berättade att
de blir fulla fem gånger om året . Vid 16 års ålder hade 40 % druckit alkohol varje vecka medan 6,2 % drack varje dag.
22,6 % av 16-åringar blev fulla mer än 21 gånger om året.
Man fann starkt samband mellan frekvensen av drickande av alkohol och frekvensen av att slå andra. Men barn som berättade att de drack alkohol varje månad hade tre gånger högre risk för att själva bli slagna. Tonåringar som drack men kom inte själva i slagsmål hade högre risk för att bli slagna än de ungdomar som slogs.
Forskarna säger att tidigare forskning mer har fokuserat på våldsamma ungdomar än på offren. Deras studie efterlyser mer förebyggande arbete av föräldrar och lärare att bättre utnyttja särskilda inlärningsperioder som finns t ex omedelbart efter att ungdomar missat skolan pga skador efter att de varit fulla.
Tidigare forskning har visat att ungdomar som
dricker alkohol riskerar att bli våldsamma därför att de har minskad fysisk koordination och dåliga beslutsprocesser i hotande situationer sent på natten.
Man kräver nu kraftfulla åtgärder för att söka förebygga missbruk av alkohol bland tonåringar för att minska skadorna.
©2007-04-06 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2007/04/07/Tonaringar-som-dricker-alkohol-har-hogre-risk-for-att-bli.html
Relaterade:
2008-04-26 | Sömnsvårigheter hos tonåringar
2008-01-16 | Förebyggande av HIV och AIDS, Motion och alkohol, medelhavskost och allergi, testosteron och frakturer, blåmärken och blodpropp samt undernäring vid stroke
2007-04-09 | Myten om tonåren ifrågasatt
2007-04-08 | Många tonåringar i USA missbrukar läkemedel
2007-04-07 | Framgångsrik viktförlust för tonåringar
2007-04-05 | Nya data om hur man kan förebygga tonåringars missbruk
2007-04-04 | Vägran att acceptera fakta - förnekelse och hälsa
2005-09-13 | Alkohol för hälsans skull - förr