hem > Integrativ medicin
Källa: Yokoyama M, et al The Lancet 2007; 369:1090-1098
Datum: 2007-04-19
Omega-3 minskar risk för hjärtinfarkt
En stor japansk studie publicerad i senaste numret av The Lancet visar att tillägg av omega-3 minskar risken för att drabbas av hjärtattack.
Forskarna analyserade över 18 000 japanska patienter med hög kolesterolhalt i blodet (6,5 mmol/l jämfört med normalvärde under 5,0 mmol/l). Ena gruppen fick 1 800 milligram (1,8 gram) av Omega-3-fettsyran EPA (eikosapentaensyra, fleromättad fettsyra ingår i Omega-3) och kolesterolsänkande statiner medan den andra gruppen endast fick statiner (kontrollgrupp). Patienterna följdes i medeltal i 4,6 år.
Resultatet är att risken för hjärtinfarkt som inte var dödlig minskade med 19 procent i gruppen som fick EPA och statin jämfört med kontrollgrupp.
En kommentar i The Lancet uttrycker positiv förvåning över att studien överhuvudtaget genomfördes. Dels eftersom det är ovanligt med stora väl genomförda studier av kosttillskott och dels därför att man förväntade sig inte att hitta stora skillnader mellan grupperna hos japanska patienter.
Japaner äter i allmänhet mer fet fisk än västerlänningar. Detta är mer än den mängd av Omega-3-fettsyran EPA som tidigare visats minska risken för död
i hjärtsjukdom bland västerlänningar, 250 milligram per dag, mer än sju gånger mindre än vad de japanska patienterna fick.
Resultaten i studien bekräftar att japaner redan innan de tog kosttillskott hade mer skydd mot hjärtkärlsjukdom. Jämfört med
italienska patienter har japaner ungefär 6 gånger mindre risk att dö i hjärtkärlsjukdom.
De japanska resultaten stödjer rekommendationen att Omega-3 tar ner risken för att drabbas av ytterligare hjärtattack för patienter som redan drabbats av hjärtattack. Riskminskningen i den japanska studien uppträdde först efter 2,5 års intag av 1,8 gram av Omega-3-fettsyran EPA. Riskminskningen uppstod trots behandlingen med statiner vilket tyder på att Omega-3 har andra positiva effekter t ex på blodtryck och eller inflammation.
Vi bör fokusera oss mer på riskfaktorer som kostförändring, rökstopp och fysiska aktiviteter för att förebygga hjärtkärlsjukdom, skriver
Dariush Mozaffarian vid Harvad Medical School i sin kommentar
©2007-04-19 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2007/04/19/Omega-3-minskar-risk-for-hjartinfarkt.html
Relaterade:
2008-05-15 | Pravastatin och primär prevention i Japan
2007-05-09 | Bättre vård av patienter med hjärtinfarkt
2007-04-20 | Mindre intag av salt kan förebygga hjärtkärlsjukdom
2006-03-20 | Detta visste du inte om svensk hjärtsjukvård
2006-03-19 | Hjärtstudie kan komma att förändra guidelines för behandling av hjärtinfarkt
2005-10-10 | Varför får inte patienter den bästa vård som finns?
2005-09-06 | Genombrott vid behandling av hjärtinfarkt
2005-03-25 | Mild depression leder till högre dödlighet i hjärtsvikt och ventrikulär arytmi
2004-10-28 | Vad skall man tro om hälsonyttan av omega-3-fettsyror?
2004-08-22 | Statin sänker risk för hjärtkärlssjukdom för patienter med typ 2 diabetes
2004-08-15 | Hjärtsjukdom skiljer sig mellan kvinnor och män
2004-07-11 | Senaste nytt om kolesterol och hjärtkärlsjukdom
2004-03-17 | Promenader sänkte risken för död i hjärtkärlsjukdom hos patienter med sockersjuka
2004-03-17 | Kvinnor behöver socialt stöd och support för att träna efter hjärtinfarkt
2002-04-05 | Majoriteten typ 2-diabetiker har hög risk för hjärt-kärlsjukdom
2000-07-30 | Personer som får hjärtinfarkt riskerar livet om de inte kan känna igen sina symtom
1998-12-13 | Statiner minskar risken för hjärtinfarkt hos diabetiker trots att kolesterolvärdet är normalt
1998-06-11 | ACE-hämmare effektiva vid tidig behandling av hjärtinfarkt