NyMedicin.com

Kliniska nyheter

jobbguiden.seKälla: Nancy R Cook et al BMJ, doi:10.1136/bmj.39147.604896.55 (published 20 April 2007)
Datum: 2007-04-20

Mindre intag av salt kan förebygga hjärtkärlsjukdom

Personer som minskar intag av salt i sin mat minskar sin risk att utveckla hjärtkärlsjukdom med 25 % enligt en artikel nyligen publicerad i BMJ, British Medical Journal. Man minskar också sin risk att dö i hjärtkärlsjukdom med en femtedel.

Hjärtkärlsjukdom drabbar antigen hjärta eller blodkärl och orsakar t ex hjärtattack eller stroke.

Medan det finns en mängd studier som visar att minskat saltintag sänker blodtrycket så är bevisen inte lika starka när det gäller hjärtkärlsjukdom.

Forskarna följde upp deltagarna i två studier som genomfördes under nittiotalet. Studierna undersökte effekten av minskat saltintag på blodtrycket. Alla deltagare hade normal till högt blodtryck dvs förstadium till högt blodtryck och var då i riskzonen för att utveckla hjärtkärlsjukdom.

744 personer deltog i den första Trial of Hypertension Prevention (TOHP) som avslutades 1990 och 2382 personer deltog i den andra studien som avslutades 1995.

Deltagare i bägge studier minskade sitt intag av salt mellan 25 -35 % jämfört med kontrollgrupperna.

Forskarna fann att de patienter som minskat sitt saltintag i studierna fortsatte med detta även efter att studierna upphört. Men detta gjorde inte deltagarna i kontrollgrupperna.

Forskarna fick detaljerad information om deltagarnas hälsa från 2415 personer (77,3%) av vilka 200 hade utvecklat hjärtkärlsjukdom.

Resultaten var att personer med förstadium till högt blodtryck som minskade sitt saltintag också reducerade sin risk att utveckla hjärtkärlsjukdom med en fjärdedel under 10-15 år efter att studierna avslutats. Man fann även 20% minskning av dödligheten.

Forskarna skriver att denna randomiserade studie är den första och enda med tillräckligt mycket data dvs deltagare och tillräckligt lång uppföljning för att fastställa effekterna av låg salt i kosten på hjärtkärlsjukdom.

I en kommentar till studien skriver Trevor LP Watts att han gärna vill se en analys av vad rökningen betyder för resultaten. Rökning har visats sig bidra till bl a hjärtkärlsjukdom och utan data på 55% av deltagare som aldrig rökt så kan man inte vara säker på att sambandet mellan minskat saltintag och hjärtkärlsjukdom håller sig, skriver Watts.

©2007-04-20 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2007/04/20/Mindre-intag-av-salt-kan-forebygga-hjartkarlsjukdom.html

Relaterade:
2008-03-26 | Viktigt att snabbt känna igen symtomen på stroke
2008-01-16 | Förebyggande av HIV och AIDS, Motion och alkohol, medelhavskost och allergi, testosteron och frakturer, blåmärken och blodpropp samt undernäring vid stroke
2007-09-28 | Rökning tidigarelägger menopaus
2007-06-05 | Hjärtdagen 2007
2007-05-09 | Bättre vård av patienter med hjärtinfarkt
2007-04-21 | Reduktion av blodtrycket efter stroke kan minska skadan
2007-04-19 | Omega-3 minskar risk för hjärtinfarkt
2006-11-24 | Rätt kost kan förebygga allergi och astma
2006-11-17 | Män som undviker riskfaktorer i medelåldern har större chans att leva ett långt och friskt liv.
2006-10-10 | Vårdkvalitet för kronisk sjukdom är i USA inte kopplat till specialistvård
2006-08-21 | BMI är inte en bra metod för att förutsäga risken av fetma och hjärtkärlsjukdom
2006-05-30 | Kaffe kan minska risken för hjärtkärlsjukdom bland kvinnor
2006-05-18 | Saltlösning för näsan - evidensbaserad renässans för en klassisk behandling
2006-03-20 | Detta visste du inte om svensk hjärtsjukvård
2006-03-19 | Hjärtstudie kan komma att förändra guidelines för behandling av hjärtinfarkt
2006-03-17 | Vitaminer B 12, B6 och folsyra minskar inte risken för hjärtkärlsjukdom
2006-03-10 | Kaffe, genetik, och risken för hjärtinfarkt
2006-03-03 | Kliniska rekommendationer för att sänka blodtrycket hos strokepatienter är inte adekvata för många patienter.
2006-02-17 | Patienter med arterioskleros är ofta underbehandlade i hela världen
2006-02-17 | Arbetsstress kan leda till hjärtkärlsjukdom och diabetes
2006-02-17 | Syskon har högre risk för att drabbas av hjärtkärlsjukdom
2006-02-17 | Den amerikanska läkemedelsmyndigheten tillåter viss hälsokost att säga att de minskar risken för hjärtkärlsjukdom
2005-12-31 | Stress, hälsa och ohälsa
2005-12-24 | Hälsa, natur, husdjur och delfiner
1998-08-14 | Politik, vetenskap och saltrestriktion