hem > Kliniska nyheter
Källa: Mizuno K et al. Circulation 2008 Jan 29; 117:494.
Datum: 2008-05-15
Pravastatin och primär prevention i Japan
Pravastatin har särskild effekt på 55-åriga kvinnor och äldre
Trots att statiner har väldokumenterade effekter när det gäller att minska risken för hjärtkärlsjukdom hos män och hos personer med hög risk så har man ännu inte undersökt statiner effekt på primär prevention hos kvinnor
Japanska forskare analyserade mer än 5000 postmenopausala kvinnor i en randomiserad studie där man jämförde endast kost med kost och
pravastatin för förebyggande av hjärtsjukdom- Deltagarna var mellan 40-70 år gamla, hade förhöjda kolesterolvärden 5,5 - 7.0 mmol/l, och ingen tidigare historia av hjärtkärlsjukdom. Uppföljningstiden var i medeltal 5,3 år. Pravastatindosen var i början 10 mg/dag och höjdes till 20 mg/dag om kolesterol inte sjönk under 5,6 mmol/l.
Medelvärde av kolesterol hade efter fem år sjunkit med 2,7 % i kostgruppen och med 11.8 % i kost och pravastatingruppen. Jämfört med kontrollgruppen dvs kvinnor med kostförändringar så hade försöksgruppen mindre antal hjärtkärlhändelser, stroke och hjärtinfarkt men sänkningarna var inte statistiskt signifikanta. Men kvinnor 55 år eller äldre hade signifikant mindre stroke i kost + pravastatingruppen än i kostgruppen.
Alla kvinnor som behandlades med pravastatin hade signifikant minskning av i dödlighet jämfört med de kvinnor som endast hade kost. Denna sänkning hade mest samband med dödlighet av andra orsaker än hjärtkärlsjukdom (t ex cancer)
Marian C. Limacher, Medicinprofessor vid Cardiovascular Medicine, the University of Florida College of Medicine, Gainesville, och skribent för Journal Watch Women’s Health, kommenterar att pravastatin hade ganska låg effekt med endast 20 % reduktion av LDL. Trots detta så är dessa de första prospektiva data som bekräftar statiners effekter, speciellt när det gäller att minska risken för stroke hos äldre kvinnor som inte har diagnos av hjärtkärlsjukdom.
Denna japanska studie genomfördes hos en japansk befolkning som i allmänhet har låg risk för hjärtkärlsjukdom. Därför saknas hårda bevis för att statiner verkligen kan sänka risken för hjärtinfarkt som inte bär på hjärtkärlsjukdom. Man behöver också en kostnad nyttoanalys för en så lång behandling.
©2008-05-15 Zvi Wirschubsky
ref: http://www.nymedicin.com/news/2008/05/15/Pravastatin-och-primar-prevention-i-Japan.html
Relaterade:
2008-09-01 | Fluvastatin bra behandling efter kärlkirurgi
2007-09-11 | Övervikt innebär risk för hjärtsjukdom delvis oberoende av blodtryck och kolesterolvärden
2007-09-04 | Fetma och rökning slår ut läkemedel mot hjärtkärlsjukdom
2007-09-04 | Ny hjärtmedicin får europeiskt godkännande för behandling av akut hjärtkärlsjukdom
2007-06-05 | Hjärtdagen 2007
2007-05-09 | Bättre vård av patienter med hjärtinfarkt
2007-04-19 | Omega-3 minskar risk för hjärtinfarkt
2006-03-20 | Detta visste du inte om svensk hjärtsjukvård